Textbroker ervaring: de glorie is weg

Bijgewerkt: 25 februari 2024

Ergens in het jaar 2013 meldde ik mij als auteur bij Textbroker aan. Ik kreeg direct een 4-sterrenclassificatie. Dit betekent dat je teksten tegen een hoger tarief schrijft, hiertegenover staat dat je betere kwaliteit moeten leveren. Tot 2016 schreef ik hier honderden teksten, altijd tot tevredenheid van klanten en Textbroker zelf.

In 2023 kreeg ik de vraag of het nog interessant is om voor Textbroker te schrijven. Omdat ik hier al sinds 2016 niet meer actief was, besloot ik het platform opnieuw uit te testen. Mijn conclusie: de glorie van vroeger is verdwenen. Tekstschrijvers worden ook niet meer op handen gedragen.

“Ik ben geen expert, maar ik geloof in eerlijkheid. Ik werd eruit getrapt zonder enige echte uitleg, en dat is gewoon niet cool.”
Health, Wealth & Power – 31 augustus 2023 (Trustpilot)


Van tekstschrijver naar opdrachtgever, en weer terug

Mijn carrière ging van tekstschrijver naar opdrachtgever. In een bepaalde periode bestelde ik voor mijn websites teksten bij Textbroker. Zo kwam ik erachter dat een 3-sterrenauteur soms beter schrijft dan iemand met vier sterren. Ondanks de lage prijzen en redelijke kwaliteit, vond ik de anonimiteit niet prettig. Daarom verliet ik het platform en stelde mijn eigen team van tekstschrijver samen.

Toen in 2023 een lezer vroeg of Textbroker goed verdient, kon ik alleen maar antwoorden dat het hard werken tegenover een lage vergoeding is. De lezer gaf aan dat hij veel negatieve reviews op Trustpilot had gezien. Is het echt waar dat Textbroker zeer hogere eisen stelt, een slechte bereikbaarheid heeft en tekstschrijvers vals beschuldigt van AI-gebruik?

Mijn oude auteursaccount bestond nog, dus ik besloot onderzoek naar Textbroker te doen.

Pluspunten

  • Leuke bijverdiensten
  • Niet zelf op zoek naar klanten

Minpunten

  • Weinig opdrachten
  • Lage vergoedingen
  • Soms valse beschuldiging AI-gebruik

Lage vergoedingen zijn er nog steeds

Voordat je bij Textbroker begint, schrijf je eerst een proeftekst. Aan de hand hiervan word je toelating en je classificatie bepaald. Eenmaal toegelaten ontvang je de volgende (schrikbarend lage) vergoedingen:

  • 3 sterren: 1,1 per woord
  • 4 sterren: 1,5 cent per woord

Zelden ontvangt iemand een 5-sterrenclassificatie. Mocht dit toch gebeuren dan ontvang je een vergoeding van 4,5 cent per woord. Nadeel is dat er nauwelijks vijf sterrenopdrachten beschikbaar zijn. En voor wachten totdat er een opdracht verschijnt kijk je niks betaald.

Tijdens mijn onderzoek keek ik vooral naar de klachten die (voormalige) auteurs hebben. Ik gedroeg mij als een normale auteur, pakte opdrachten op en leverde teksten in.

Klacht 1: slecht betaald

De eerste klacht is gegrond. De meeste auteurs zijn geclassificeerd met 3 of 4 sterren. Dit betekent een maximale vergoeding van 1,5 cent per woord. De gemiddelde schrijver is al snel een uur met een tekst van 500 woorden bezig. Dat levert je maximaal € 7,50 per uur op.

Klacht 2: weinig opdrachten

Rond 2016, toen ik op Textbroker actief was, kwamen er regelmatig nieuwe opdrachten binnen. Een OpenOrder is een opdracht die iedereen op kan pakken, mits je classificatie hierop aansluit. Vroeger werd ik ook veel benaderd voor DirectOrders en TeamOrders. Dit levert financieel gezien wat extra’s op.

Het klopt dat er tegenwoordig weinig opdrachten beschikbaar zijn. Tijdens de twee weken dat ik onderzoek deed, heb ik dagelijks tussen de twee en zes opdrachten voorbij zien komen, één keer waren het er 12 die tegelijkertijd beschikbaar waren. Met tientallen auteurs is het vechten om die paar opdrachten. Wie het eerst komt die het eerst maalt. Zit je niet de hele dag op het platform dan loop je dus opdrachten mis.

Ik vermoed dat Textbroker erg last heeft van AI-tools zoals ChatGPT. De soms matige kwaliteit van Textbroker auteurs trekt veel opdrachtgevers naar ChatGPT. Waarom zou je voor een matige tekst betalen, als je die ook gratis kan laten maken?

Klacht 3: valse beschuldigingen met betrekking tot AI gebruik

Textbroker staat niet toe dat auteurs gebruik maken van AI tekstgenerators zoals ChatGPT. Het platform geeft aan dat je dit wel mag gebruiken om ideeën op te doen, maar niet om er teksten mee te schrijven. Klanten betalen immers voor menselijk werk.

Op Trustpilot is te lezen dat sommige auteurs vals beschuldigd zijn van AI gebruik. Dit stukje triggerde mij, want hoe weet Textbroker of je wel of geen AI gebruikt? Er zijn AI-detectoren beschikbaar, maar OpenAI (maker van ChatGPT) heeft zelf ook aangegeven dat deze detectoren niet betrouwbaar zijn. Het heeft zelfs zijn eigen AI-detector offline gehaald, omdat studenten vals werden beschuldigd.

“Ik heb nog nooit in mijn leven een AI-tool aangeraakt voor het schrijven van een tekst. (…) Ik werd van het platform verwijderd, zonder pardon, met de reden dat ik AI gebruikt zou hebben en dat ik plagiaat gepleegd zou hebben. Ik vind het heel erg dat ik zulke zware beschuldigingen naar mijn hoofd geslingerd krijg.
V. – 12 september 2023 (Trustpilot)


Het is niet te zeggen of Textbroker auteurs met dit soort detectoren beoordeelt. Daar zijn ze niet duidelijk over. Heeft het dan met de snelheid van het schrijven te maken? Met meer dan 25 jaar ervaring heb ik een blog vaak in een kwartier klaar. Dus ik besloot er flink wat gas op te zetten en verschillende teksten achter elkaar te schrijven.

Dat ging ongeveer een week goed. Toen ontving ik een mail dat ik verdacht werd van het gebruik van AI. Ik moest vertellen hoe mijn teksten tot stand kwamen. Dat deed ik, en twee weken later werd (hoe verrassend) gemeld dat mijn account definitief gesloten werd. De uitleg was ‘dat de teksten niet aan de Algemene Voorwaarden voldeden’.

Deze klacht is gegrond: Textbroker beschuldigt sommige auteurs vals van het gebruik van AI. Ze zeggen niet hoe ze aan hun vermoedens of beschuldigingen komen.

Klacht 4: een slechte bereikbaarheid

Klopt het dat Textbroker voor auteurs slecht bereikbaar is? Mijn Textbroker ervaring is dat je goed contact op kunt nemen wanneer je een vraag over een opdracht hebt. Textbroker reageert hier vaak binnen 24 uur op.

Toen ik vragen had over de valse beschuldigingen, welke teksten afgekeurd zijn of wanneer het account gesloten wordt, kreeg ik geen respons. Eenmaal afgekeurd doe je er niet meer toe.

Klacht 5: geen uitbetaling ontvangen

De laatste klacht is dat accounts van auteurs worden gesloten, zonder uitbetaling van tegoeden. Textboker heeft het recht om een account te sluiten, zo staat in de algemene voorwaarden. Dit moet met inachtneming van een opzegperiode van 2 weken.

Laat je het tegoed binnen die twee weken niet uitbetalen? Dan heb je (denk ik) pech. Je kunt namelijk niet meer inloggen en een uitbetaling uitvragen. Mis je die mail over de sluiting, dan mis je ook je geld. Ik kan niet met zekerheid zeggen of je later alsnog achter je geld aankan.

Bonus: Textbroker ervaring over de lay-out van het platform

Als je van een webdesign uit de jaren 90 houdt, dan vind je de website van Textbroker zeker geweldig. Het eenvoudige en hoekige design doet denken aan de Netscape browser uit de jaren 90 (die nu niet meer bestaat).

Als je via het internet archief teruggaat naar het jaar 2012, zie je dat het design van 2012 in 2023 (dus 11 jaar later) nog steeds hetzelfde is. Niet alleen de lage vergoedingen zijn stil blijven staan, maar ook het webdesign. Stilstand is achteruitgang, zeg ik altijd maar.

Textbroker klachten lezen

Ook zo benieuwd naar de Textbroker ervaringen?

  • Textbroker.nl op Trustpilot scoort slechts 2,6 van de 5 sterren, met een aantal van bovenstaande klachten.
  • Textbroker.de doet het slechter met 2,4 sterren, met vooral klachten over de zeer hoge eisen en lage vergoedingen.
  • Textbroker US: 3,2 sterren.
  • Textbroker France: 2,8 sterren, met een zorgwekkende review van een auteur die ook van AI beschuldigd werd, met het verzoek tot terugbetaling. Gaan ze echt zo ver?
  • Textbroker VS: 3,2 sterren.

Wat vooral opvalt is dat veel auteurs beschuldigd worden van het gebruik van kunstmatige intelligentie. Sommige auteurs geven dit ook toe en wisten niet dat het niet mocht. Maar de meesten zeggen dat ze het echt niet hebben gebruikt. Dat is ook mijn Textbroker ervaring.

Voor opdrachtgevers is het belangrijk om te weten dat tekstschrijvers een vriendelijke en persoonlijke benadering nodig hebben. Valse beschuldigingen, plotseling sluiten van accounts en slechte communicatie motiveert geen enkele tekstschrijver.

Wil je als auteur bij Textbroker aan de slag? Mijn enige advies is: vraag wekelijks een uitbetaling aan. Mocht ook jij een van de slachtoffers van beschuldiging worden, dan raak je in ieder geval niet al je geld kwijt.

Na het mailtje dat mijn account zou worden gesloten, heb ik direct een uitbetaling aangevraagd. Het geld heb ik in crypto geïnvesteerd en is dankzij de bullmarket vier keer zoveel waard.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Eén gedachte over “Textbroker ervaring: de glorie is weg

  1. Ook ik ben schandalig behandeld ze vertelden mij dat ik AI heb gebruikt. Ik heb dat nog nooit gedaan. Uitleg over hoe ze dat beoordelen krijg je gewoon niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven