Telefonisch consult bij de tandarts

Bijgewerkt: 5 februari 2024

Periodieke controles en behandelingen vinden bij de tandarts plaats. Maar soms is mondzorg op afstand een betere keuze. Bijvoorbeeld omdat je de mogelijkheden over behandeling wil bespreken. Of pijnklachten, waarbij je telefonisch wil bespreken wat je kunt doen. Een telefonisch consult bij de tandarts is niet gratis. In het slechtste geval is dit zelfs duurder dan een controle.

Telefonisch of beeldbellen

Toen we vanwege de coronacrisis verplicht thuis moesten blijven, was beeldbellen met de tandarts heel populair. Tegenwoordig dit is weer naar de achtergrond geschoven. Maar een telefonisch consult bij de tandarts komt nog steeds voor.

Je belt met de tandarts wanneer je klachten hebt, en je hebt hier vragen over. Of wanneer je twijfelt of een behandeling wel nodig is. Het kan ook dat je een telefonisch consult wil naar aanleiding van een behandeling die al heeft plaatsgevonden. Bijvoorbeeld bij nabloedingen of pijn.

Welke van deze twee is goedkoper?

Over het algemeen is een telefonisch consult goedkoper dan beeldbellen. Dit laatste kost meer tijd, en de tandarts moet de computer starten en de webcam activeren.

Daar komt nog bij dat veel mensen een telefoontje veel prettiger vinden. Je telefoneert terwijl je op je werk bent, onderweg bent of huishoudelijke taken doet. Dat kan met beeldbellen niet. Dankzij een telefonisch consult hoef je ook niet achter de webcam te zitten. Dat je haar slecht zit of dat je nog in pyjama rondloopt, dat maakt niet uit.

De kosten van een telefonisch consult bij de tandarts

Het is belangrijk om rekening te houden met de kosten en vergoeding door de zorgverzekeraar. Jaarlijks worden de tandartskosten vastgesteld. Een periodieke controle kost ongeveer € 25. Voor een intakegesprek wordt gemiddeld € 48 in rekening gebracht.

Een telefonisch consult wordt als periodieke controle (code C11) of als probleemgericht consult (code C13) berekend. Dit betekent dat je hier ongeveer € 25 voor moet betalen. Maar het kan ook dat dit als intakegesprek wordt gezien.

Verder moet je rekening houden met het moment waarop je een consult hebt. Is dit in de avonduren, ‘s nachts, in het weekend of op een feestdag? Dan krijg je met verhoogde tarieven te maken. In dit geval betaal je ongeveer € 25 extra, bovenop het reguliere tarief.

Vergoeding door de zorgverzekeraar

Wanneer je een telefonisch consult aanvraagt omdat je dit ‘leuk’ vindt, dan moet je de kosten zelf betalen. Maar wanneer het telefoontje noodzakelijk is, of de enige optie, dan vergoedt de zorgverzekeraar de kosten. Dit kan alleen wanneer je een tandartsverzekering hebt. De kosten worden niet vanuit de basisverzekering vergoed.

Tandartskosten voor minderjarige kinderen worden wel altijd vanuit de basisverzekering gedekt. Ook wanneer het een telefoongesprek met de tandarts betreft.

Voorbereiding op het telefonisch gesprek

Niet alles is een telefonisch consult. Wanneer je belt om een afspraak te maken, dan zijn hier geen kosten aan verbonden. In ieder geval niet voor het telefoontje, wel voor de afspraak zelf. Heb je een korte vraag aan de receptioniste, dan valt dit ook niet onder een consult. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Vragen hoe lang je met pijnstilling door moet gaan
  • Aangeven dat je een bloeding na een behandeling hebt
  • Een afspraak maken, wijzigen of afzeggen
  • Vragen om je patiëntendossier door te sturen

Voor een telefonisch consult met de tandarts moet je eerst een afspraak inplannen. Begin hiermee. Zorg dat je op het moment van afspraak telefonisch bereikbaar bent. De tandarts belt jou, niet andersom.

Om je goed voor te bereiden op het consult is het aan te raden om belangrijke vragen op te schrijven. Zo vergeet je deze niet, en krijg je antwoord op je meest belangrijke vragen.

Bitje Tegen Knarsen
Tandpasta voor gevoelige tanden

Dit kun je tijdens het gesprek verwachten

Tijdens het gesprek kun je jouw vragen stellen, hier krijg je antwoord op. Het is ook mogelijk om een behandelplan te bespreken, of over klachten na een behandeling te praten. Je krijgt eventueel advies, of de tandarts geeft aan dat je voor een fysiek consult langs moet komen.

Het telefoongesprek duurt ongeveer 10 minuten. Dit kan ook korter duren. Soms duurt een belconsult 15 tot 20 minuten. Dit komt vrij weinig voor: wanneer de tandarts zoveel tijd nodig heeft om iets te bespreken, is een fysiek consult een betere keuze.

Is een telefonisch consult wel zo handig?

Tijdens het telefoongesprek bespreek je een behandelplan of klachten waar je mee rondloopt. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je last hebt van bloedend tandvlees, of dat je pijn hebt. Wees zo specifiek mogelijk. Geef aan welk gedeelte van het gebit pijn doet, hoe lang de pijnklachten aanwezig zijn en of je ook andere klachten ervaart.

Aan de hand van jouw omschrijving kan de tandarts een inschatting maken van het probleem. Ondanks dat je telefonisch tips of advies krijgt, is het vaak nodig om voor een behandeling langs te komen.

Van afstand kan de tandarts niet zien wat de oorzaak van het probleem is. Wanneer klachten lange tijd aan blijven houden, maak dan een afspraak voor een behandeling in de praktijk.

Bellen na een behandeling en klachten

Heb je eerder een behandeling ondergaan, en hierna last van pijn, zwelling of een bloeding? Meld dit altijd aan de tandarts. Dit kan gewoon telefonisch. Meestal laat de tandarts weten dat je bij klachten na een behandeling, ook ‘s nachts of in het weekend kan bellen. Eventueel word je doorverwezen zijn naar een vervangende tandarts.

De kosten voor dit soort telefoontjes zijn vaak bij de behandeling inbegrepen. Vraag hier eventueel naar, en informeer naar vergoeding door de zorgverzekering.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven