Wat is een restpartij en wat moet je ermee?

Bijgewerkt: 25 februari 2024

Veel bedrijven waaronder fabrikanten en winkeliers blijven met restpartijen zitten. Dit zijn goederen die om verschillende redenen niet meer kunnen worden verkocht. Het probleem is dat een restant voorraad veel opslagruimte in beslag neemt. Bovendien brengt dit onnodig hoge kosten met zich mee.

De oorzaak van restpartijen

Een webshop krijgt veel artikelen teruggestuurd. Misschien omdat klanten ontevreden zijn, of omdat het niet aan hun verwachting voldoet. Teruggestuurde artikelen zijn niet altijd opnieuw verkoopbaar. Bijvoorbeeld wanneer ze lichte gebruikerssporen bevatten. Maar het kan ook dat een artikel minder populair is geworden, waardoor er geen vraag meer naar is. De webshop blijft dan met een restant voorraad achter.

Handel nu de eerste € 10.000 GRATIS! Meld je aan bij Bitvavo.

Een andere oorzaak voor een restpartij is een grote geannuleerde bestelling. Zoiets gebeurt vooral bij fabrikanten of leveranciers. Wanneer hun klanten grote bestellingen afzeggen, blijven de artikelen op de plank liggen.

Nog meer redenen voor het ontstaan van een restpartij:

  • Seizoenartikelen die niet meer kunnen worden verkocht.
  • Producten die niet langer een trend of in de mode zijn.
  • Overproductie van de fabrikant.
  • Verkeerd ingekochte artikelen.
  • Oude modellen (bijvoorbeeld elektronica), die aan vervanging toe zijn.

Het gaat niet alleen om artikelen die bedoeld zijn voor de verkoop. Een bedrijf kan ook met een overtollige bedrijfsinventaris te maken krijgen. Bijvoorbeeld door verhuizing of verbouwing, waardoor apparatuur, meubels of andere inventaris vervangen wordt.

Wat voor soorten goederen zijn dit?

Een restpartij kan uit één of verschillende goederen of artikelen bestaan. Denk maar eens aan kleding, elektronica, huishoudelijke artikelen, meubels of voedsel. Sommige bedrijven hebben meerdere restant voorraden per jaar. Andere bedrijven hebben dit incidenteel en dan zijn er ook bedrijven die zo slim inkopen, dat ze nooit met een restpartij blijven zitten.

Voor bedrijven: zo verkoop je een restpartij

Een restant voorraad brengt verschillende nadelen met zich mee. Ten eerste neemt het opslagruimte in beslag. Het (kleine) magazijn raakt overvol met artikelen. Hierdoor is er geen ruimte voor nieuwe artikelen of producten.

Een ander nadeel is dat restpartijen kosten met zich meebrengen. Niet alleen opslagkosten maar ook administratie- en personeelskosten.

Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk van een restpartij af te komen. Dit kan op verschillende manieren:

  • Aan particulieren of consumenten verkopen (geschikt voor kleine partijen).
  • Aan webshops of winkels verkopen (voor middelgrote restanten).
  • Aan een opkoper aanbieden (direct van de voorraad af).
  • Aan een goed doel schenken (goed voor de branding oftewel naamsbekendheid).

Andere mogelijkheden om van overtollige voorraad af te komen zijn verkoop aan een exporteur, een veilinghuis of een groothandelaar.

Wat levert het meeste op?

Wil je snel van je restant voorraad af? Bied je partij handel aan een opkoper op. Deze doet een gratis waardebepaling. Vaak gebeurt het online, waarbij je een formulier op de website van de opkoper invult. Vervolgens ontvang je binnen een tot enkele werkdagen een waardebepaling. Je bepaalt zelf of je met het bod akkoord gaat.

Wanneer je tevreden bent over het bod, worden de afhaalvoorwaarden en overige afspraken vastgelegd. Vervolgens verstuur je een factuur naar de opkoper. Deze betaalt zo snel mogelijk de factuur, vaak al binnen enkele uren.

De opkoper haalt de goederen per busje of vrachtwagen op. Het is dus niet nodig om dit ergens af te leveren, tenzij hier afspraken over worden gemaakt.

Ondanks de goede zaken die je met een opkoper doet, levert het vaak niet de beste prijs op. Je restpartij verkopen aan particulieren of consumenten levert het meeste op. Dit komt omdat je rechtstreeks aan de eindgebruiker verkoopt.

Aan een webshop of winkel verkopen ligt, qua opbrengst, tussen verkopen aan de consument en de opkoper in.

Over voorraad zelf verkopen

Verkoop je restpartijen zelf en bied deze op de markt (de consument) aan. Doe dit tegen sterk gereduceerde prijzen. Houd er wel rekening mee dat deze manier van verkopen meer tijd en inspanning vraagt. Ook blijf je mogelijk met een klein restant zitten.

Waar kan ik restpartijen opkopen?

Wil je goedkoop producten aanbieden en hier toch een flinke winstmarge op behalen? Koop dan restpartijen van bedrijven op. Dit kan rechtstreeks bij een fabrikant of leverancier. Maar je kunt ook bij een opkoper terecht.

Je bent het goedkoopst uit wanneer je een restant voorraad bij een fabrikant of leverancier koopt. Doe je dit via een opkoper, dan krijg je met een tussenhandelaar te maken. Hier gaan altijd extra kosten mee gemoeid. Kijk maar eens hoe dit in de praktijk werkt:

Een fabrikant heeft 500 stuks smartphones als restpartij. Een opkoper betaalt hier € 50.000 voor (= € 100 per stuk). Een webshop heeft interesse in deze smartphones, en kan ze voor € 200 per stuk kopen. Hij verkoopt ze aan de consument voor € 300 per stuk.

In een andere situatie, koopt de webshop de smartphones rechtstreeks van de fabrikant, en betaalt € 100 per stuk. Hij verkoopt de smartphones aan consumenten voor € 250 per stuk. Ondanks dat hij ze tegen een lagere prijs aanbiedt, is zijn winstmarge hoger.

B-keus restpartijen (ver)kopen

B-keus artikelen zijn erg populair. Het gaat hierbij om producten met een drukfout, kleurfout, uitgeknipte labels, scheve naden en noem maar op. B-keus artikelen hebben een schoonheidsfoutje waar de consument makkelijk overheen kijkt. Vooral wanneer het om goedkope artikelen gaat.

Veel bedrijven kopen B-keus restpartijen op om deze vervolgens goedkoop in de webshop of in de winkel aan te bieden. Het zijn juist die bedrijven die hoge omzetten behalen.

Denk je erover om je te specialiseren in B-keus artikelen? Zoekt een eerste een goede, betrouwbare en goedkope opkoper waar je restpartijen kunt krijgen. Selecteer de producten op kwaliteit. Want ondanks een schoonheidsfoutje moeten producten wel aan de verwachtingen van consumenten of klanten voldoen. Anders krijg je zelf ook met restant voorraad te maken.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven