Goedkoopste tekstbureau: 5 tips om hem te vinden

Bijgewerkt: 25 februari 2024

De meeste tekstschrijvers en journalisten kunnen zich kwaad maken om hun goedkope collega’s. Logisch, ze pikken het werk van anderen in. Aan de andere kant let je als Nederlander op je centen. Je bent wel gek om 100 of misschien wel 200 euro voor een tekst te betalen! Op zoek naar het goedkoopste tekstbureau? Met deze vijf tips weet je hem zeker te vinden.

Kenmerken van een tekstbureau

Een tekstbureau klinkt als een ontzettend groot bedrijf. Maar iedereen mag zijn bedrijf zo noemen. Dus ook een zzp’er of freelancer. Deze benaming zegt dus niks over het aantal personen dat hier werkzaam is.

De belangrijkste kenmerken van een tekstbureau zijn:

  • Direct en persoonlijk contact
  • Eén tot honderden tekstschrijvers werkzaam
  • Snelle tot redelijk snelle levering
  • Concurrerende tarieven

Een gerenommeerd bureau heeft een website waarop alle contactgegevens staat. Ook vind je hier informatie over de werkwijze, diensten en tarieven. Bijvoorbeeld op de website van deze SEO tekstschrijver.

Zo vind je het goedkoopste tekstbureau

Een goede balans tussen kwaliteit, prijs en service. Met deze wensen is het best lastig om een goede tekstschrijver te vinden. Zeker wanneer je voor het goedkoopste tekstbureau gaat. Lees de 5 tips die de weg vrijmaken naar betaalbare content voor je website, printmedia of andere zaken.

Tip 1: niet via Sitedeals, Marktplaats, Freelancer etc.

Populaire tekstbureaus hebben het niet nodig om hun diensten via platforms zoals Sitedeals, Marktplaats of Freelancer aan te bieden. Tenzij ze hier adverteren. Maar plaatsen ze een gratis oproepje, dan kun je ervan uit gaan dat ze om werk verlegen zitten. En geen budget hebben om nieuwe klanten aan te trekken.

Vaak zijn het wel de goedkopere aanbieders die dit doen. Maar het laat op het gebied van kwaliteit net zo vaak te wensen over. Uiteindelijk betaal je voor iets waar je helemaal niks mee kan.

Tip 2: offertes vergelijken

Je vindt nooit het goedkoopste tekstbureau wanneer je direct met de eerste de beste in zee gaat. Krijg je een offerte waarin staat dat je € 150 voor een tekst moet betalen? Dan weet je wél zeker dat je een van de duurdere aanbieders.

Het probleem is dat veel mensen dit niet weten. Ze denken dat € 150 een gemiddeld tarief is. Dat is het niet, want tarieven tussen de € 10 en € 300 voor een tekst zijn heel normaal.

Vraag bij verschillende tekstbureaus een offerte of een overzicht van de tarieven aan. Bij een aantal hiervan staan de tarieven transparant op de website vermeld.

Tip 3: een proeftekst vragen

Een goed tekstbureau is bereid om een proeftekst te schrijven. Dit houdt in dat je gratis een tekst ontvangt die helemaal aan jouw wensen voldoet. Er zitten wel wat voorwaarden aan dat ‘gratis’. Vaak is de tekst alleen gratis wanneer je hierna een vervolgopdracht plaatst. Houd je alleen de proeftekst en bestel je verder niks, dan moet je er voor betalen.

Dat is natuurlijk om te voorkomen dat je bij verschillende tekstbureaus gratis proefteksten aanvraagt. Zo zou je gratis en snel je website van content kunnen voorzien.

Waarom is een proeftekst zo belangrijk? Omdat je hiermee een idee van de kwaliteiten en schrijfstijl van het bureau krijgt. Misschien sluit het niet bij jouw wensen of eisen aan. Of vind je het hartstikke geweldig en hoef je niet verder te zoeken.

Tip 4: durf om korting te vragen

De meeste goedkope tekstbureaus werken niet met korting. Ze zijn immers al hartstikke goedkoop. Toch is het niet gek om te vragen of je korting kunt krijgen. Doe dit vooral wanneer je een grote hoeveelheid teksten nodig hebt. Hiermee verzeker je het bureau van werk, daar mag best wat tegenover staan.

Welke korting kun je verwachten? Een korting van 10% is reëel. 20% of hoger is een buitenkansje. Maar een korting van 3% voegt weinig toe.

Tip 5: speel tekstbureaus tegen elkaar uit

Het kan helpen om twee of meer tekstbureaus tegen elkaar uit te spelen. Zeg dat je bij verschillende aanbieders een offerte aanvraagt, en voor het scherpste tarief kiest. Grote kans dat het bureau voor jou een scherpe offerte maakt.

Dat tegen elkaar uitspelen werkt niet altijd. Tekstbureaus die het erg druk hebben, zijn hier ongevoelig voor. Ze sturen je met gemak naar hun concurrenten door. Weet dus wie het tegen elkaar uit gaat spelen.

Een goed tekstbureau voor al jouw content

Bonustip: zorg dat je een tekstbureau vindt dat verschillende soorten content schrijft. Misschien wil je alleen blogs laten schrijven. Maar in de toekomst heb je vast nog productomschrijvingen, een persbericht of een tekst voor je folder nodig. Dan is het wel zo handig dat je bij een vertrouwd iemand terecht kan.

Het kan best lastig zijn om met een multifunctioneel bureau in contact te komen. De meesten zijn gespecialiseerd in slechts één vakgebied, bijvoorbeeld SEO of journalistiek. Of ze hebben zich gespecialiseerd als tekstschrijver voor de bouw, dieren of webshops.

Niemand kan veel kennis over alle onderwerpen hebben. Toch hebben ervaren tekstschrijvers door de jaren heen heel wat kennis in hun koppie verzameld. Bovendien weten ze als geen ander hoe ze de juiste informatie vinden.

Weet je niet zeker of het tekstbureau van jouw keuze verschillende expertises heeft? Vraag dan naar voorbeelden van eerder geleverd werk.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Eén gedachte over “Goedkoopste tekstbureau: 5 tips om hem te vinden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven