Franco levering betekenis en hoe je hier voordeel uit haalt

Bijgewerkt: 13 oktober 2023

Iets bestellen in een webshop? Vaak biedt de verkoper gratis verzending aan, dit heet ook wel franco levering. De verkoper neemt in dit geval de verzendkosten voor rekening. Dit lijkt interessant maar soms zijn die kosten toch verborgen in de verkoopprijs. Daarom is het goed om er zeker van te zijn of het wel om een franco levering gaat.

Gratis verzending versus franco levering

Bij veel webshops zie je vaak gratis verzending staan. Zo op het eerste oog lijkt dit op franco levering maar dat is niet altijd. Vergelijk het product maar eens met een andere aanbieder die goedkoper is. In veel gevallen betaal je bij de goedkopere aanbieder wél verzendkosten. De betekenis van franco levering is dat de verkoper de verzendkosten betaalt zonder dat deze dit in de verkoopprijs verwerkt.

Hoe weet je nu of het om franco levering gaat? In veel gevallen kun je dit niet weten. De verkoper is namelijk degene die de prijs van de producten bepaalt. Uitgezonderd bepaalde artikelen, waarbij de verkoper gebonden is aan een vaste verkoopprijs die door de leverancier of fabrikant wordt opgelegd.

Het probleem is dus dat een franco levering mooi lijkt maar dat de koper/consument in de praktijk vaak toch voor de verzendkosten opdraait. Die verzendkosten zit dan verborgen in de prijs en dat hebben veel consumenten niet in de gaten.

“Leuk om zelf te proberen of om weg te geven.”

Dit zegt de wet over verzendkosten

Een franco levering is voor webshops niet verplicht. Elke webwinkel mag verzendkosten of bezorgkosten in rekening brengen. Toch zijn er veel webshops die deze kosten op zich nemen. Voor niets gaat de zon op, de kosten zitten vaak toch in de verkoopprijs verborgen.

Hoeveel verzendkosten is normaal? Gemiddeld wordt er voor € 4 aan bezorgkosten in rekening gebracht. Bij veel webwinkels worden er geen kosten berekend wanneer je een bepaalde drempel bereikt. Bijvoorbeeld wanneer je vanaf € 20 of € 50 bestelt. Daarom is het soms interessant om meerdere bestellingen te combineren, zodat je in ieder geval geen bezorgkosten betaalt.

Franco inclusief rechten

Wanneer je iets uit het buitenland bestelt krijg je soms te maken met franco inclusief rechten. Dit betekent dat de verkoper de risico’s en kosten op zich neemt. Denk hierbij aan de belastingen en heffingen voor het inklaren van de goederen. Ook neemt de verkoper de risico’s op zich in het geval dat het misgaat of dat er extra kosten bij komen kijken.

Let op want meestal gaat het om franco inclusief rechten maar exclusief btw. Voor consumenten moet de btw in de prijs zijn vermeld. Bestel je iets bij AliExpress, Wish of een vergelijkbare aanbieder? Kijk dan of de btw mee wordt berekend. Is dit niet het geval, dan moet je dit achteraf nog betalen.

Betekenis franco retour

Je wil een product terugsturen naar de webshop of verkoper. Soms moet je de verzendkosten zelf betalen, maar er kan ook franco op het retourlabel staan. De betekenis van franco retour slaat op de verzendkosten. In dit geval mag je het pakket kosteloos afgeven bij PostNL of een DHL servicepoint.

Let even op de wijze van retour zenden, want het kan ook dat de webshop zakendoet met een ander postbedrijf of koeriersbedrijf. Franco op retourlabel is namelijk alleen geldig wanneer je het pakket afgeeft bij het vermelde post- of koeriersbedrijf. Besluit je om het pakket via een ander bedrijf terug te zenden, dan moet je de portokosten wel zelf betalen.


Wat is gefrankeerd retourneren?

Een pakket naar de webwinkel retour sturen? Wanneer de webshop of verkoper niks vermeldt over franco retour, dan moet je de verzendkosten zelf betalen.

Gefrankeerd retourneren houdt dus in dat je het pakket aanmeldt bij de bezorger van het postbedrijf, of je brengt het pakket naar het postkantoor/servicepunt. Je betaalt de verzendkosten en ontvangt een verzendbewijs. Het is belangrijk om dit bewijs goed te bewaren, omdat hier ook de track & trace code opstaat. Zo kun je altijd aantonen dat het pakket retour is verzonden.

Mocht je niet willen betalen voor de retourkosten, bestel dan bij een webshop waarbij je gratis kunt retourneren. Dit is onder andere mogelijk bij de volgende webshops:

  • Bol.com
  • Coolblue
  • Wehkamp
  • De Bijenkorf
  • Mediamarkt

De wetgeving: wie moet retourkosten betalen?

Er ontstaat vaak onenigheid over de retourkosten. Wie moet deze officieel betalen en wat zegt de wetgeving hierover? In de wet staat dat een webwinkel niet verplicht is om de retourkosten op zich te nemen. De koper moet deze betalen. Dat je als consument soms kosteloos retour mag sturen moet je dan ook als een extra service zien. Maar zeker niet als een recht.

Staat in de algemene voorwaarden vermeld dat de webwinkel de retourkosten betaalt? Dan moeten ze zich hieraan houden. Wanneer het hier niet vermeld staat en de webwinkel belooft toch om deze kosten op zich te nemen dan is het verstandig om dit soort afspraken vast te leggen. Bijvoorbeeld via de e-mail. Telefonische afspraken zijn ook rechtsgeldig maar het is vaak lastig om dit bewijs vast te leggen.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven