EPC lampje: de werking en resetten

Bijgewerkt: 11 februari 2023

Tijdens het rijden kunnen er plots een of meerdere lampjes op het dashboard branden. Het EPC lampje is een van die waarschuwingslampjes. Op het moment dat het lampje brandt (aangaat) is er een probleem met de Electronic Power Unit. Deze computer stuurt het gaspedaal, het gasklephuis, de cruisecontrol en de Traction Control aan. Het probleem is niet zo makkelijk op te lossen.

EPC lampje aan en uit

Wanneer het EPC-lampje aanspringt blijft deze in veel gevallen continu branden. Er is dan duidelijk sprake van een (fikse) storing. Je merkt ook dat je minder gas kunt geven oftewel: de auto gaat minder hard. In dit geval is het belangrijk om zo snel mogelijk met de auto naar de garage te gaan.

Er zijn ook situaties waarbij het EPC lampje aan- en uit gaat. Hierbij is er geen verlies van vermogen. Meestal gaat het om een storing in de aandrijving. Soms moet een sensor vervangen worden. Maar het kan ook om een softwarefout gaan, iets dat de garage kan uitlezen en verhelpen.

Zonder enige moeite het ijs van je ramen. 

De meest voorkomende problemen

Wanneer dit waarschuwingslampje aangaat dan is er sprake van een of meerdere defecten of storingen. Het gaat dan om een defect of storing met of in:

  • Storing in het EPC systeem
  • Een defecte sensor
  • Storing met de cruise control
  • Vervuild of defect gasklephuis
  • Kapot gaspedaal
  • Probleem met traction control
  • Problemen met de timing
  • Probleem met de EGR-klep
  • Een kapotte distributieriem/distributieketting
  • Een kapotte brandstofpomp

Niet met een knipperend of brandend lampje door blijven rijden

Wanneer het EPC lampje blijft branden, is het niet verstandig om met de auto door te blijven rijden. Dit kan namelijk zeer schadelijk voor de motor zijn. Gaat het EPC lampje aan en uit waarbij er geen verlies van vermogen is, dan kun je best nog even door blijven rijden. Toch is het verstandig om vroeg of laat langs de garage te gaan.

Motorstoringslampje brandt ook

Wanneer het waarschuwingslampje oplicht of je ziet de letters EPC op het dashboard verschijnen, dan is er sprake van een technisch probleem met de auto. Ter bescherming wordt het noodhulpsysteem ingeschakeld. Het motorvermogen neemt flink af, waardoor je niet meer zo goed vooruit komt. Flink gas geven kan dus niet meer. Hiermee wordt onherstelbare schade aan de motor voorkomen.

Het EPC-lampje staat in verbinding met het gasklephuis. Wanneer hier een defect optreedt zal niet alleen het EPC-lampje branden maar vaak ook het motorstoringslampje. Ga zo snel mogelijk naar de garage.

EPC lampje resetten

Soms brandt het EPC-lampje vanwege een onschuldig probleem. Wanneer de garage aangeeft dat reparatie niet nodig is, dan kun je het beste het EPC lampje resetten. Hoe dit moet verschilt per merk en per model. Vaak staat dit in de bijgeleverde handleiding aangegeven.

Mocht het niet vindbaar zijn dan werkt een EPC lampje resetten in veel gevallen als volgt:

  • Start de auto
  • Laat de motor 10 seconden draaien
  • Zet de motor uit
  • Start de auto opnieuw en houdt hierbij het gaspedaal helemaal ingedrukt

In veel gevallen zal het lampje uitgaan. Is dit niet het geval, vraag dan aan de garage of ze het EPC-lampje kunnen resetten.

De reparatiekosten

Wanneer het EPC-lampje aangaat weet je vrijwel zeker dat er iets aan de auto kapot is. Een andere zekerheid is dat dit geld gaat kosten. Hieronder de gemiddelde reparatiekosten wanneer het EPC-lampje brandt.

  • Schoonmaken van het gasklephuis: € 200 – € 400
  • De ABS-sensor vervangen: € 80 – € 300
  • Luchtmassameter vervangen: € 200 – € 400
  • EGR- klep vervangen: € 700 – € 1600
  • Brandstofpomp vervangen: € 450 – € 4800
  • Distributieriem vervangen: € 450 – € 800
  • Distributieketting vervangen: € 800 € 1100
  • Motor vervangen: € 5000 – € 7000

De kosten kunnen dus hoog oplopen. Wanneer de kosten hoger zijn dan de waarde van de auto, is het soms beter om voor een andere occasion of nieuwe auto te gaan.

Een kapotte auto verkopen

Kijk wat je voor de kapotte auto nog terug kan krijgen. Wanneer je hem inruilt bij een dealer of garage krijg je korting op de occasion of nieuwe auto. Maar het kan ook lonen om de kapotte auto bij verschillende opkopers aan te bieden. Soms levert dit meer op dan inruilen bij de dealer of garage.

Is het probleem en hiermee de reparatiekosten niet zo groot? Mogelijk krijg je de auto dan nog aan een particulier verkocht. Vermeld wel altijd eerlijk wat er met de auto aan de hand is en wat de verwachte reparatiekosten zijn.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven