Bol.com retouren opkopen

Bijgewerkt: 25 februari 2024

Bol.com is de grootste webwinkel van Nederland. In 2023 stonden op deze webshop ruim 37 miljoen artikelen te koop, met 13,5 miljoen klanten in Nederland en België. Je kunt je voorstellen dat dit bedrijf met veel retouren te maken krijgt. Wil je goedkope handel aanbieden? Denk dan eens aan bol.com retouren opkopen.

Retourdeals op bol.com

Nederland is Europees koploper op het gebied van retourneren. Ruim 13% van de online bestelde producten gaat retour. In veel gevallen is dit een consumentenrecht, uitgezonderd producten op maat (zoals printartikelen).

Bij bol.com is het niet veel anders: ook hier hebben ze een retour percentage van gemiddeld 13%. Sommige van deze retourproducten hebben een beschadigde verpakking, of vertoont het artikel zelf een kleine beschadiging. Toch zijn deze artikelen nog goed bruikbaar. Daarom biedt bol.com ze opnieuw aan, maar dan met korting. Dit doen ze onder de noemer Retourdeals.

Bol.com retouren kopen bij ’Retourdeals’

Zowel voor bedrijven als particulieren (consumenten) is het mogelijk om bol.com retouren op te kopen. Helaas niet in grote partijen. Er is namelijk geen aparte afdeling om dit soort Retourdeals te vinden. Ze staan gewoon in de online winkel gemixt, tussen de andere artikelen.

Een Retourdeal is herkenbaar aan een speciaal Retourdeal blok dat zich onder de gele winkelwagenknop bevindt.


In grote hoeveelheden bol.com retouren opkopen

Niet alleen bol.com zelf verkoopt producten, het is ook een platform waar veel andere verkopers actief zijn. Ook die krijgen met teruggestuurde artikelen te maken. Het is alleen niet dat deze artikelen naar bol.com worden teruggestuurd, maar rechtstreeks naar de verkoper (webshop).

De reden voor terugsturen is heel divers:

  • Het product voldoet niet aan de verwachting van de klant
  • De klant heeft toch iets anders nodig
  • De maat, het model of de kleur is niet zoals in de beschrijving stond aangegeven
  • Het artikel is kapot

De meeste artikelen die retour gaan, zijn gewoon nog goed. Maar vanwege kleine beschadigingen aan het artikel of de verpakking, kunnen ze niet meer in de webshop worden aangeboden.

Webshops kunnen twee dingen met dit soort artikelen doen:

  1. Met korting in hun eigen webshop aanbieden
  2. De artikelen aan een opkoper aanbieden

Wil je grote hoeveelheden bol.com retouren opkopen? Neem dan contact op met een aantal van je favoriete webshops. Ze zijn bijna altijd bereid om retourartikelen in grote aantallen te verkopen.

Waarom je liever niet bij een opkoper retourartikelen koopt

In Nederland en België zijn veel opkopers actief. Die richten zich op het opkopen van retour artikelen en overtollige voorraad. Wil je een handeltje starten, dan lijkt het interessant om bij zo’n opkoper aan te kloppen. Die heeft immers een flinke voorraad aan producten. Soms met een beschadigde verpakking, in andere gevallen met een gescheurd labeltje, een scheve naad of een verschoten kleur. Allemaal kleine schoonheidsfoutjes waardoor je flink wat korting krijgt.

Toch is een opkoper niet de beste keuze om bol.com retouren in te kopen. Simpelweg omdat het een tussenhandelaar is, en jij hier altijd duurder uit bent. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld.

Peter is geïnteresseerd in een partij speelgoed van een bol.com verkoper. Het betreft hier allemaal retourartikelen. Hij klopt bij een opkoper aan die hem een partij speelgoed aanbiedt voor een totaalbedrag van € 600. Pieter twijfelt en neemt rechtstreeks contact op met de bol.com verkoper. Die heeft een exact dezelfde partij speelgoed die Peter voor € 400 over kan nemen.

Waarom is een opkoper duurder? Dit komt omdat opkopers bijna altijd dezelfde prijs voor inkoop betalen, dan jij. De opkoper moet er natuurlijk ook winst opmaken, waardoor het duurder wordt aangeboden.

Zo kom je in contact met bol.com verkopers

Het is niet zo moeilijk om bol.com retourproducten op te kopen. Zoek op het platform van bol.com naar artikelen waar je in geïnteresseerd bent. Kijk hierbij naar de meest populaire verkopers. Neem individueel contact met ze op en vraag naar het aanbod retourartikelen.

Er is een kans dat de verkopers/webshop momenteel geen retourartikelen voor de verkoop heeft. Geen probleem, laat je contactgegevens achter en vraag of ze contact met je opnemen, zodra er weer een aanbod is.

Zakendoen met een opkoper: zo doe je dat

Kun je niet wachten op een aanbod en wil je per direct retourartikelen opkopen? Toch is het soms goed om even bij verschillende opkopers rond te neuzen. Je vindt hier niet alleen artikelen die afkomstig zijn van bol.com, maar ook van veel andere winkels en webshops. Er zitten zelfs complete bedrijfsinventarissen tussen.

Vraag naar de prijs van een aantal producten of een complete partij. Kijk of je nog over de prijs kunt onderhandelen.

Dit gebeurt er (in Nederland) met retourpakketten

13% van de artikelen wordt terug naar de webshop gestuurd. Veel van dit soort retouren op bol.com wordt als Retourdeal aangeboden, biedt de verkoper zelf in zijn eigen webshop met korting aan, of de partij gaat naar een opkoper.

Maar dit is niet met alle artikelen het geval. Ruim 33% van de teruggestuurde artikelen zijn niet meer verkoopbaar. Bijvoorbeeld haartjes in een scheerkop die niet meer weg te krijgen zijn. Om hygiënische redenen kan zoiets niet meer verkocht worden. Dit geldt ook voor babyvoeding of artikelen die flinke beschadigingen hebben opgelopen.

Onverkoopbare artikelen gaan vaak naar een opkoper. Ze zijn zichtbaar beschadigd of er zit een vlek op kleding. Deze producten komen bij opkopers terecht, die ze weer klaarmaken voor de verkoop. Ze maken de producten zorgvuldig schoon en gunnen ze een tweede leven. Van defecte producten worden bruikbare onderdelen verkocht.

Alle afgewezen artikelen zijn bij deze opkopers verkrijgbaar. Houd er wel rekening mee dat er (bijna) altijd iets mis is met dit soort artikelen. Je loopt dus kans dat je ze niet goed verkocht krijgt.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven