Zara retour, in een paar stappen retourneren

Bijgewerkt: 25 februari 2024

Iets bij Zara gekocht maar je bent er niet tevreden over? Je mag het binnen de zichttermijn terugsturen. Je Zara retour wordt direct in behandeling genomen en je krijgt je geld terug. Maar let op, Zara retourneren is in bepaalde situaties niet mogelijk.

We helpen je met je Zara retour. In enkele stappen leiden we je door het retourproces. Kijk ook naar de mogelijkheden met betrekking tot gratis retourneren.

Iets terugbrengen naar de Zara winkel

Heb je iets in de winkel gekocht of online besteld? Dan kun je het naar elke Zarawinkel terugbrengen (retourneren). Je hoeft alleen maar de aankoopbon mee te nemen. Heb je geen papieren aankoopbon, print dan je factuur uit of laat hem via de Zara app in de winkel zien.

Vanaf het moment van aankoop heb je 30 dagen de tijd om je bestelling terug te brengen. Bij online aankopen gaat dit in vanaf de verzenddatum.

Zara retour naar het afhaalpunt

De tweede optie is om je bestelling te retourneren naar het afhaalpunt. Hieronder vind je het stappenplan om je Zara retour goed te laten verlopen.

Stap 1: inloggen op je account

Indien je een Zara account hebt, log hier dan op in. Doe dit met je e-mail en wachtwoord. Heb je de aankoop als gast gedaan? In de mail die over je bestelling gaat vind je een linkje om iets aan Zara te retourneren.

Stap 2: het retourformulier downloaden

Je Zara retour is pas geldig wanneer je het retourformulier downloadt. Dit vind je in je account of, indien je als gast besteld hebt, via het linkje dat je per e-mail hebt ontvangen. Volg de instructies die op het retourlabel staan (of zoals aangegeven in de mail).

Je hoeft deze bon niet aan het pakket toe te voegen. Hij is alleen bedoeld om je retouraanvraag te starten, en om het afhaalpunt te laten weten waar het pakket naartoe moet.

Stap 3: de artikelen verpakken

Zorg dat de originele labeltjes nog aan het artikel zitten. Verpak het artikel zoals je het ontvangen hebt: terug in het plastic en/of de doos. Gebruik bij voorkeur de originele verzenddoos. Indien je die niet meer hebt, mag je ook een andere doos of verpakkingsmateriaal gebruiken. Het is belangrijk dat je alles goed verpakt, zodat het niet vies wordt of beschadigd raakt.

Let op met ZARA-HOME artikelen, die mogen alleen in de originele verpakking teruggestuurd worden. Heb je de originele verpakking niet meer, dan is het ook niet mogelijk om ZARA-HOME artikelen te retourneren. Dit staat duidelijk in de voorwaarden van Zara.

Stap 4: het pakket versturen

Breng het pakket naar een afhaalpunt of geef het aan de koerier mee. Het is belangrijk dat je het retourlabel afdrukt en aan kunt tonen. Dan weet het postbedrijf waar het pakket heen moet. Wanneer je een QR-code hebt dan hoef je het label niet af te drukken. Laat in dit geval de QR-code via je smartphone zien.

Stap 5: bewaar de track & trace code

Bij Zara retourneren is het belangrijk dat je de track & trace code goed bewaart, deze ontvang je van het postbedrijf of de koeriersdienst. Met de track & trace code bekijk je waar je pakketje is en of dit is aangekomen.

Naar welk adres moet Zara retour?

Je hoeft geen adres op het pakket te schrijven. Wanneer je het retourlabel aan het postbedrijf of het koeriersbedrijf toont, dan weten ze waar het naartoe moet.

PostNL, DHL, Klarna of een ander postbedrijf

Kun je Zara retourneren via PostNL? Ja, dit is mogelijk. Je kunt de retour ook via DHL aanbieden. Over het algemeen is DHL wat goedkoper dan PostNL. Aan de andere kant heeft PostNL een snellere verzendservice.

Zara biedt de mogelijkheid om achteraf te betalen, dit kan onder andere via Klarna. Wanneer je voor deze optie hebt gekozen en je wil het artikel nog terugsturen, dan doorloop je het normale retourproces. Hierbij kies je voor PostNL, DHL of een ander postbedrijf. Klarna is geen postbedrijf maar een betaalservice. Je hoeft je retour dus niet bij Klarna aan te melden.

De zichttermijn van 30 dagen

Je moet artikelen altijd binnen 30 dagen retourneren. Wanneer de zichttermijn is afgelopen, kan je de artikelen of producten niet meer terugsturen. Uitgezonderd garantiebepalingen, bijvoorbeeld wanneer een artikel al vrij snel kapot is gegaan. In dit geval is het verstandig om eerst met Zara contact op te nemen en hier je klacht neer te leggen.

Belangrijk: Zara retour gratis, maar je krijgt minder terug

Wanneer je binnen 30 dagen na de verzenddatum het product terugstuurt dan is retourneren gratis. Je betaalt aan het postbedrijf niks voor de verzendkosten. Maar let op, de retourkosten worden uiteindelijk van het restitutiebedrag afgetrokken. Op de eindstreep is retourneren dus niet gratis.

Binnen 14 dagen na retourneren je geld terug

Heb je het retourproces goed doorlopen? Na ontvangst van het pakket betaalt Zara het geld binnen 14 dagen terug. Wanneer je na 14 dagen nog steeds niks op je bankrekening hebt staan, moet je even contact opnemen. Op de website van Zara verwijzen ze je door naar je bank, maar het is beter om rechtstreeks aan Zara te vragen of ze het geld wel gestort hebben.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

3 gedachten over “Zara retour, in een paar stappen retourneren

  1. Bij Zara Maastricht mag je niet meer dan 10 stuks retourneren? Beweerde een verkoopster boos ??vanmorgen rond 12.30u???

  2. Ik wil retourneren maar heb geen label of QR code . Alles is uit mijn mail verwijderd. Moet dus weten waar ik het maar toe moet sturen . Weet iemand een retour adres van Zara?🙏

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven