Wehkamp retourneren: in 6 stappen je pakketje retour

Bijgewerkt: 22 januari 2023

Online shoppen bij een van de grootste postorderbedrijven van Nederland, dat is Wehkamp. Ben je niet tevreden met je bestelling en wil je het pakketje terugsturen? Geen probleem, we helpen je met Wehkamp retourneren. In slechts 6 eenvoudige stappen stuur je het pakketje retour en wacht je op het terugstorten van het geld.

1. Log in op je account

Wil je iets aan Wehkamp retourneren, dan moet je allereerst inloggen op je account. Dat account heb je aangemaakt toen je bij Wehkamp iets bestelde. Het kan ook dat je helemaal geen account hebt aangemaakt. Dan is het nog steeds mogelijk om iets aan Wehkamp retour te sturen.

Na je bestelling heb je een bevestiging e-mail ontvangen. In die e-mail vind je informatie omtrent het retourneren.

2. Selecteer welke artikelen je terug wil sturen

De tweede stap is aangeven welke artikelen je retour wil sturen. Heb je meerdere producten of artikelen bestelt, kijk dan goed wat er terug moet. Wanneer je teveel aanvinkt dan verloopt het retourproces niet goed. Hierdoor loopt het vertraging op, en dit kan er weer voor zorgen dat je het geld op een veel later moment teruggestort krijgt.

Let op: soms staat je artikel niet in het overzicht. Dit betekent dat het niet mogelijk is om dit artikel te retourneren. Vaak is dit niet mogelijk vanwege hygiëne, omdat het om een op-maat-gemaakt artikel gaat óf omdat de zichttermijn is verlopen.

3. Op laten halen of afgeven bij DHL

Nu moet je aangeven hoe je aan Wehkamp wil retourneren. Je kunt het pakket afgeven bij een DHL Servicepunt. Tegenwoordig ligt er altijd wel een DHL Servicepunt in je directe omgeving. Je kan er ook voor kiezen om het pakketje op te laten halen.

Selecteer de gewenste optie. Heb je hier eenmaal een keuze ingemaakt, dan moet je pakket straks op de juiste manier afgeven. Het is dus niet mogelijk om voor ophalen te kiezen en het pakketje dan alsnog bij DHL af te geven.

4. In de originele of een andere verpakking doen

Het is belangrijk om de producten in goede staat aan Wehkamp te retourneren. Laat de originele labeltjes of kaartjes eraan hangen. Heb je ze er per ongeluk afgehaald? Stop ze dan bij het product. Het is wel zo netjes om richting Wehkamp aan te geven dat je het kaartje los hebt gehaald (of dat het er af is gevallen).

Let op want ingenaaide labeltjes in kleding mag je er nooit vanaf knippen. Doe je dit toch, dan kun je het artikel mogelijk niet ruilen of terug sturen. Dit komt omdat het voor Wehkamp dan niet meer verkoopbaar is.

Doe de artikelen die terug moeten in de originele verpakking. Bijvoorbeeld in het plastic en/of de doos. De barcodesticker op de originele verpakking is bedoeld om het pakketje aan Wehkamp te retourneren.

Is de verpakking kapot, zorg dan voor een degelijke vervangende verpakking. Kies zeker geen chipsdoos, die is vaak veel te dun en kwetsbaar. In dit geval is het wel nodig om aan te geven dat het pakket naar Wehkamp moet. Vraag aan Wehkamp om een retourlabel dat je OP de doos plakt. Soms is het ook mogelijk om bij DHL aan te geven dat het pakket naar Wehkamp moet, ze zorgen dan voor een juiste verzending. Vraag dit van tevoren bij Wehkamp zelf na.

5. Het verzendlabel in de verpakking

Het verzendlabel is tevens het retourlabel. Dit hoef je niet op de doos te plakken maar stop je in de verpakking. Je hoeft ook geen adressen op de doos te schrijven. Je hebt je pakket als retour bij Wehkamp aangemeld, dat is voldoende.

Gebruik je een andere doos dan de originele verpakking? Bekijk bij stap 4 wat je moet doen.

6. Wehkamp retourneren: pakket afgeven

Als laatste geef je het pakketje bij een DHL Servicepunt af. Controleer van tevoren de openingstijden, zodat je niet voor een gesloten deur staat.

Heb je er voor gekozen om het pakket op te laten halen, dan maakt de koerier hier een afspraak voor. Let op want het pakket op laten halen kost geld. Wanneer je gebruik maakt van de ophaalservice dan betaal je ongeveer € 2,95.

Je pakket laten ophalen kan overdag, ‘s avonds en zelfs op zaterdag. Het is niet mogelijk om je pakket op een zondag op te laten halen.

Is Wehkamp retourneren gratis?

Wanneer je het pakket afgeeft bij een DHL ServicePoint of in een DHL Locker, dan is Wehkamp retourneren gratis. Wehkamp neemt de verzendkosten op zich. Laat je het pakketje ophalen, dan betaal je € 2,95. Wanneer je regelmatig iets aan Wehkamp terugstuurt, dan kun je ook een soort abonnement afsluiten. Je betaalt dan € 9,95 per jaar, waarbij je net zoveel pakketjes op kan laten halen als je wil.

Wil je een groot artikel retourneren, dan wordt dit gratis opgehaald. Dit geldt ook voor artikelen die je bij een van de partners van Wehkamp hebt besteld. Let op: de bestelling moet dan wel via de webshop van Wehkamp zijn verlopen.

Het kan dat je het retourneren via PostNL of een ander postbedrijf wil laten verlopen. In dit geval betaal je de retourkosten zelf.

Wanneer je het geld terugkrijgt

Het duurt enkele dagen voordat het pakket bij Wehkamp binnenkomt en verwerkt is. Het postorderbedrijf probeert binnen 10 dagen het geld terug te storten. Wanneer je gebruik hebt gemaakt van Achteraf of Gespreid betalen, dan wacht Wehkamp eerst tot het pakketje retour is ontvangen. Vanaf dan wordt het bedrag binnen 10 dagen op je rekening gestort.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Schuiven naar boven