Tekorten door plantaardig voedsel

Bijgewerkt: 17 februari 2023

Een vegetariƫr eet geen vlees. Een veganist gaat hier veel verder in: zo iemand eet geen vlees maar ook geen kaas, eieren, melk en andere producten die van dieren afkomstig zijn. Sommigen zijn van mening dat de mens puur van plantaardig voedsel kan leven. Een mooie gedachte maar vaak ontstaan er tekorten door plantaardig voedsel. Dit komt omdat de mens van natura een alleseter is.

Hoe het er vroeger aan toe ging

De allereerste mensen verzamelden zaden, noten en planten. Er werd ook op dieren gejaagd hoewel de jacht weinig succesvol was. Af en toe werd er toch iets gevangen en dit zorgde voor de nodige aanvulling van voedingsstoffen.

De mens heeft zich door de eeuwen heen steeds beter te weten te specialiseren in de jacht. Dit heeft ertoe geleid dat we meer vlees zijn gaan eten. Tegenwoordig ligt het vlees kant-en-klaar in de supermarkt en hoeven we dus niet meer op jacht te gaan.

De lekkerste vegan recepten van Lenna Omrani

De mens kan niet zoveel vlees eten

Kijkende naar heel vroeger (de oertijd) aten onze voorouders betrekkelijk weinig vlees. Er was geen supermarkt waar je even een pak gehakt of wat schnitzels ging halen. Het duurde soms dagen voordat een prooi gevangen was. De kans dat er helemaal niks van vlees op tafel kwam was nog veel groter.

Dat mensen vroeger niet veel vlees aten is ook aan ons huidige lichaam terug te zien. De lever moet stikstofverbindingen uit vlees afbreken. Dat gaat met een bepaalde snelheid gepaard. Van alles wat je op een dag eet mag maximaal 35% uit vlees bestaan.

Een plantaardig dieet

Sommige mensen kiezen voor een volledig plantaardig dieet. Ze eten groenten en fruit maar ook granen. Bij granen kun je denken aan macaroni, brood maar ook rijst. Er is dus best veel dat je mag eten. Het enige dat niet is toegestaan zijn vlees, vis, kip en dierlijke producten. Waaronder eieren, melk of normale boter.

Tekorten door plantaardig voedsel: het overzicht

Mensen die volledig veganist zijn leven van plantaardig voedsel. Bij deze groep mensen kunnen er bepaalde tekorten aan vitaminen en mineralen ontstaan. Welke dat zijn lees je hieronder.

Een tekort aan vitamine B12

Vitamine B12 maakt onderdeel uit van de vitamine-B-groep. B12 is nodig voor een goede werking van de zenuwen. Ook is het van invloed op het bloedstelsel. Bij een tekort aan vitamine B12 ontstaan er tintelingen en gevoelloze vingers en tenen. Je krijgt problemen met je evenwicht en je merkt dat het bewegen niet meer zo soepel gaat.

Vitamine B12 zit voornamelijk in vlees, eieren en zuivelproducten. Veganisten krijgen deze vitamine te weinig binnen. Hierdoor ontstaat er al snel een tekort.

Soms wordt gedacht dat vitamine B12 in bepaalde groenten en fruit zit. Dit is niet juist want er zijn geen natuurlijke bronnen voor deze vitamine. Het enige dat kan helpen is het slikken van een vitamine-B12-supplement.

Een tekort aan ijzer

Wanneer je alleen van plantaardig voedsel leeft kun je ook een tekort aan ijzer krijgen. IJzer is een mineraal dat belangrijk is voor de vorming van hemoglobine. Dit maakt onderdeel uit van de rode bloedcellen. Je hebt rode bloedcellen hard nodig want ze zorgen voor het transport van zuurstof door het lichaam.

Bij een ijzertekort krijg je last van ernstige vermoeidheid. Ook kun je kortademig bij inspanning worden. Daarnaast heb je last van zweten, hoofdpijn, oorsuizen, duizeligheid en soms het gevoel dat je flauwvalt.

De meeste mensen halen ijzer uit vlees, vis en gevogelte. Wanneer dit niet mogelijk is omdat je alleen plantaardig voedsel eet dan moet je op zoek naar alternatieven. IJzer zit ook in groenten en dan met name in spinazie. Verder vind je het in peulvruchten, noten en volkoren granen.

Voedingstekorten: het mineraal zink

Ook zink behoort tot de mineralen (spoorelement). Het is betrokken bij de stofwisseling. Zink helpt bij de opbouw van eiwitten en de ontwikkeling van weefsels. Daarnaast maakt het onderdeel uit van het immuunsysteem.

Een zinktekort kenmerkt zich door misselijkheid, diarree, groeivertraging en het ontstaan van huidafwijkingen. Ook kunnen je haren uitvallen, val je veel af en vermindert je smaak en reuk. Zink zit vooral in vlees, vis en zuivel. Eet je dit allemaal niet? Eet dan eens wat vaker noten want die bevatten zink. Daarnaast komt het in kleine hoeveelheden in brood, rijst en peulvruchten voor.

Een tekort door plantaardig voedsel verhelpen

Wanneer je tekorten door het eten van plantaardig voedsel oploopt is het belangrijk om dit aan te vullen. Sommige vitaminen of mineralen zitten niet alleen in vlees, gevogelte of vis maar ook in groenten en fruit. Daarnaast kun je gebruik maken van een mineralencomplex of een vitaminesupplement.

Kijk altijd hoe je dit in moet nemen. Sommige supplementen moet je in de ochtend of voor de maaltijd innemen, anderen liever tijdens de maaltijd. Dit komt omdat er een wisselwerking tussen vitaminen en mineralen is.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven