10 problemen met Zara retourneren

Bijgewerkt: 25 februari 2024

Je wil iets aan Zara retour geven of sturen. Meestal verloopt dit probleemloos. Maar het kan dat je geen retourlabel hebt, je pakketje niet aankomt of dat Zara je retouraanvraag weigert. In dit artikel vind je 10 problemen met Zara retourneren, en wat je kunt doen.

1. Geen aankoopbon of factuur

Je kunt alleen iets terugbrengen of terugsturen wanneer je de aankoopbon of de factuur hebt. De papieren aankoopbon krijg je bij aankoop in een winkel. Wanneer je online bestelt, ontvang je een factuur. Deze vind je in de Zara app, in je account of heb je per e-mail ontvangen.

Heb je geen papieren aankoopbon meer? Soms kun je toch ruilen of retourneren wanneer je aan kunt tonen dat je het product gekocht heb. Heb je bij het afrekenen gepind, neem hier dan bewijs van mee. Laat de transactie in je bankieren app zien, of maak een uitdraai van de transactie.

Wanneer je de digitale factuur kwijt bent, kun je die opvragen door in te loggen op je Zara account. Heb je geen account en ben je de e-mail met de factuur kwijt, vraag dan aan de klantenservice om een nieuwe factuur. Dit kunnen ze alleen naar het door jou geregistreerde e-mailadres sturen.

Ontdek de nieuwste collectie kleding voor dames, heren en kinderen.


2. Online retourneren: geen retourformulier

Een online Zara retour werkt altijd via een retourformulier. Dit formulier download je via je account of de mobiele app. Heb je als gast iets besteld, dan ontvang je per e-mail een linkje naar het retourformulier.

Zonder retourformulier kun je het product niet terugsturen of ruilen. Heb je dit formulier niet, regel dit dan als eerste.

3. Retouradres Zara is niet bekend

Je mag producten in elke Zarawinkel retourneren. Maar het is ook mogelijk om dit naar het bedrijf toe te sturen. Dit doe je per pakketpost. Weet je niet wat het retouradres van Zara is? Dit is niet nodig. Je hoeft alleen maar het retourlabel af te drukken en aan het postbedrijf te laten zien. Het postbedrijf weet dan naar welk adres het pakket moet.

Je hoeft het retourlabel niet altijd mee te nemen. Je kunt ook de QR-code via je smartphone tonen.

4. Je moet betalen voor het terugsturen van het pakket

Retourneren is niet gratis. Je betaalt hiervoor € 1,95 per retouraanvraag. Dit wordt op de terugbetaling in mindering gebracht. Wanneer je voor een ander postbedrijf of koeriersbedrijf kiest dan Zara aangeeft, zijn de extra kosten voor eigen rekening.

Er zijn wat uitzonderingen waarbij je de verzendkosten niet hoeft te betalen. Bijvoorbeeld wanneer Zara een verkeerd of kapot product heeft toegestuurd, en je dit terug moet sturen. De verzendkosten zijn in dit geval voor rekening van Zara en niet voor jou. Jij kan er immers niks aan doen dat Zara een fout heeft gemaakt.

5. De retourtermijn is overschreden

Wanneer je iets online bestelt, heb je altijd een zichttermijn van 14 dagen. Zara hanteert een zichttermijn van 30 dagen, dit kun je als extra service zien. Binnen deze termijn mag je het product zonder opgaaf van reden terugsturen.

Is de retourtermijn overschreden? Dan kun je het product niet meer terugsturen of ruilen. Uitzonderingen daargelaten, bijvoorbeeld wanneer het artikel kapot gaat zonder dat dit jouw schuld is.

Wil je na de zichttermijn toch nog iets terugsturen, neem dan eerst contact met de klantenservice van Zara op. Zij kunnen je vertellen of je nog mogelijkheden hebt.

6. Een artikel komt beschadigd bij Zara aan

Ontvang je een artikel dat beschadigd is, dan geef je dit direct aan Zara door. Zo weten ze dat je een kapot product terugstuurt. Maar het kan ook dat het item in goede staat is, en dit beschadigd bij Zara aankomt.

Het probleem is dat jij verantwoordelijk bent voor het op de juiste manier terugsturen van artikelen. Wanneer een artikel tijdens het verzendproces beschadigd raakt, moet je hier de gevolgen van dragen. Dit betekent dat je mogelijk geen geld terugkrijgt. Of slechts een gedeelte.

7. Je pakketje is kwijtgeraakt

Helaas kan het gebeuren dat het pakketje kwijtraakt en nooit aankomt. Wie is hier verantwoordelijk voor? En principe is dit altijd de verzender. Daarom is het zo belangrijk om de track&trace code goed te bewaren. Hiermee kun je aantonen dat je het pakketje verzonden hebt, en volg je waar het zich bevindt.

Heb je bewijs van de retourzending maar geeft Zara aan dat het niks heeft ontvangen? Neem contact op met de klantenservice. Ondanks dat het risico van retour zenden voor jou is, wil de klantenservice soms meedenken of tegemoetkomen.

Wil je geen risico’s lopen, stuur het pakket dan altijd verzekerd op. Dit kost extra geld maar je loopt dan geen financieel risico. Doe dit vooral bij retourpakketjes met een hogere waarde.

8. Je wilt een cadeau retourneren maar hebt geen aankoopbewijs

Misschien heeft iemand je een cadeau gegeven dat bij Zara gekocht is. Wanneer je dit cadeau niet leuk vindt of het niet goed bij jou past, kun je het bij Zara terugbrengen. Probeer contact op te nemen met de persoon van wie je het cadeau hebt gekregen. Vraag of je het aankoopbewijs kan krijgen.

Is dit niet mogelijk? Zonder bewijs van betaling of een bankafschrift, kun je het artikel helaas niet terugbrengen of ruilen.

9. Je hebt een cadeaubon gebruikt voor de aankoop

In principe is een cadeaubon een waardepapier. Toch hoeft Zara geen geld terug te geven, wanneer je iets met een cadeaubon hebt aangekocht. De winkel kan de terugbetaling verwerken in de vorm van een nieuwe cadeaubon.

10. Je hebt nog geen geld terug ontvangen

Wanneer je iets in de winkel ruilt of terugbrengt, krijg je contant geld. Hoewel het steeds gebruikelijker is dat je jouw bankpas tegen het pinapparaat legt, waarna je het geld op je bankrekening gestort krijgt.

Heb je iets via de post geretourneerd? Dan kan het een tijdje duren voordat je het geld terug ontvangt. Wanneer dit naar jouw mening te lang duurt, is het goed om even contact op te nemen met de klantenservice. Controleer vooraf via de track&trace-code of het pakket bij Zara is aangekomen.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Eén gedachte over “10 problemen met Zara retourneren

  1. Beste,
    ik heb een artikel aangekocht bij Zara, en het aankoopbewijs zat deze keer niet in de ZARA zak.
    ik heb cash betaald, ik kan enkel het tijdstip laten weten van de aankoop.
    Wat nu? Vriendelijke groet, Catherine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven