PIT-manoeuvre van de politie en hoe je dit zelf doet

Bijgewerkt: 3 februari 2023

Criminelen slaan per auto op de vlucht en de politie gaat er achteraan. Na een wilde achtervolging weet een politieauto de vluchtauto te stoppen. Dit gebeurt middels een duizelingwekkende PIT manoeuvre. Dit is een techniek die door de politie wordt gebruikt om vluchtauto’s of vluchtende voertuigen te stoppen. Het is geen stunt om even zelf te doen maar wel heel spectaculair.

Betekenis van PIT

PIT is de afkorting van precisie-immobilisatietechniek. Het is een achtervolgingstactiek die specifieke politiemensen krijgen aangeleerd. Bedoeld om vluchtende auto’s te dwingen om te stoppen. Hierbij raakt de vluchtauto vaak beschadigd, de politieauto soms ook. Hoe groot die beschadiging is hangt weer van de manoeuvre en de rijsnelheid af.

Een einde aan een autoachtervolging maken

Bankovervallers, drugsdealers en ander gespuis wil nog wel eens op de vlucht slaan. Logisch want ze komen liever niet in handen van de politie. Dit betekent namelijk een (lange) gevangenisstraf. De politie moet zien om de criminelen zo snel mogelijk te pakken te krijgen. Zonder dat dit gevaar voor omstanders oplevert.

De PIT-manoeuvre wordt alleen uitgevoerd op plekken waar dit mogelijk is, waar er voldoende ruimte aanwezig is en wanneer dit geen gevaar voor andere burgers oplevert. Een politieauto mag dit dus niet zomaar midden in een woonwijk toepassen. Overigens is dit in een woonwijk vaak niet eens mogelijk.

De methode wordt het vaakst op snelwegen en lange doorgaande wegen uitgevoerd. Op wegen waar deze manoeuvre onmogelijk of gevaarlijk is wordt gebruik gemaakt van een andere methode. Bijvoorbeeld het neerleggen van spijkerstrips of een tactische achtervolging en insluiting.

Voorbeeld van een PIT-manoeuvre

Hieronder zie je een filmpje van een PIT-manoeuvre, uitgevoerd door de Amerikaanse politie. Te zien is hoe de politieauto de achterkant/zijkant van de vluchtauto aantikt zodat deze de controle over het stuur verliest. In veel gevallen zal de vluchtauto door deze manoeuvre om zijn as draaien.

De techniek zit hem in het stoten tegen de zijkant van de vluchtauto, ter hoogte van het achterwiel. Hierdoor draait het vooropliggend voertuig uit.

Geschiedenis van deze methode

De PIT-manoeuvre kent een geschiedenis uit de autoraces. Hier werd en wordt vaak gebruik gemaakt van bump ans run. Dit is een techniek waarbij de ene coureur zijn tegenstander tegen de achterbumper stoot. Hierdoor verliest deze de controle over het stuur waardoor de eerste coureur kan winnen.

Van hieruit is de PIT-manoeuvre ontstaan en wordt door de politie toegepast. Het is eind jaren 80 in Amerika ontstaan en heeft zich van hieruit naar andere werelddelen verspreid. In het begin ging het nog om een ongecontroleerde toepassing, tegenwoordig worden agenten hierin opgeleid. Hierdoor kan de PIT-manoeuvre zeer gecontroleerd worden uitgevoerd. Dit verkleint de kans op een ernstig ongeluk of zeer grote schade.

Tip: een head up display projecteert belangrijke info uit de auto op je raam of een display.

Mag je dat zelf toepassen?

Wanneer je de video’s met dit soort manoeuvres ziet dan lijkt het geweldig om dit zelf toe te passen. Toch is dit niet toegestaan. Je mag het niet op straat uitproberen en ook niet binnen een officiële autorace. Toch zijn er mensen die het leuk vinden om het een keer uit te proberen, op privéterrein. Dit is uiteraard geheel voor eigen risico.

Zo werkt de PIT-manoeuvre precies

Bij het uitvoeren van de PIT-manoeuvre is het belangrijk om veiligheidsmaatregelen te nemen. Bijvoorbeeld het dragen van een autogordel en zorgen dat er een airbag aanwezig is. Politiemensen nemen deze voorzorgsmaatregelen.

Politievoertuigen zijn vaak voorzien van verstevigde voorbumpers. Dit maakt het makkelijker om deze techniek goed uit te voeren. Met een normale auto is de kans groot dat de voorbumper het niet houdt en afbreekt. Wanneer de techniek verkeerd wordt uitgevoerd is de kans aanwezig dat de voorbumper van het doelvoertuig afglijdt.

Deze manoeuvre kan vanaf beide kanten worden gedaan. De achtervolger moet eerst op gelijke snelheid als het doelvoertuig rijden. Vervolgens gaat de achtervolger iets opzij waarbij hij met de bumper contact maakt met de zijkant van het doelvoertuig (ter hoogte van het achterwiel). Vervolgens stuurt de achtervolger scherp op het doelvoertuig in. Hierdoor krijgt deze een zwieper en zal in veel gevallen draaien.

Vervolgens is het gebruikelijk dat twee auto’s de verdachte klem zetten zodat deze niet opnieuw kan vluchten. Van hieruit vindt de arrestatie plaats.

De maximale snelheid

Volgens de politievoorschriften mag de PIT-manoeuvre niet worden uitgevoerd wanneer de snelheid boven de 55 km/h uitkomt (35 mijl). Vluchtauto’s die niet middels deze manoeuvre tot stilstand willen komen moeten dus een forse snelheid aanhouden. Daarom gaan ze vaak de snelweg op, wetende dat ze hier snelheid kunnen maken.

Op de snelweg kan de politie ook kiezen voor de tactische achtervolging en insluiting, bijvoorbeeld klem rijden of gebruik maken van spijkerstrips.

De meest gunstige omstandigheden

Eigenlijk werkt de PIT methode het beste op een weg met gescheiden rijbanen zoals een snelweg. Of daar waar de verdachte niet zo snel weg kan. Op een weg met twee rijbanen of wanneer er een middenberm aanwezig is dan werkt deze methode niet zo goed. Dit komt omdat de verdachte de mogelijkheid heeft om verder te vluchten. Ook op kruiswegen is dit geen geschikte methode.

De TPAC-methode

In Amerika zijn ze fan van de PIT manoeuvre omdat ze er hier vanuit gaan dat vluchtende bestuurders gewapend kunnen zijn. In de VK maken ze liever gebruik van de TPAC methode. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de vluchtende chauffeur ongewapend is. Hierdoor is het veilig om voor of naast de vluchtende chauffeur te rijden.

Bij de TPAC methode wordt er een zogenaamd rollend blok ingezet. Dit is vertraagd verkeer. Zodra de verdachte dit verkeer bereikt kan hij twee dingen doen: er achter blijven of het proberen te passeren. Wanneer hij er achter blijft dan komt de blokkade tot stilstand en kan het vluchtend voertuig worden omsingeld.

Het kan ook dat de vluchtauto ervoor kiest om het verkeer te passeren. Vaak gebeurt dit via de vluchtstrook. In dit geval gaan de politieauto’s er achteraan. Vervolgens wordt het voertuig gecontroleerd tot stilstand gebracht. Dit gebeurt door tactisch remmen en gebruik te maken van blokkerende voertuigen.

De methode om vluchtauto’s tot stilstand te brengen verschilt dus per werelddeel. In Nederland wordt de PIT manoeuvre niet zo vaak gebruikt maar is wel toegestaan. In sommige landen is deze tactiek verboden.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven