Okselpijn door stress

Bijgewerkt: 21 februari 2023

Dat je door stress last krijgt van buikpijn of hoofdpijn dat is algemeen bekend. Maar okselpijn door stress? Ja, door langduriger spanning kun je pijn op verschillende plekken in je lichaam krijgen. Het heeft in dit geval geen fysiologisch oorzaak: je lichaam staat continu onder spanning. Letterlijk!

Onverklaarbare pijn kan stress veroorzaken

Okselpijn door stress is een probleem dat vaak onderschat wordt. Onverklaarbare pijn kan stress veroorzaken. Meer stress betekent ook meer lichamelijke (en psychische) klachten. Om angst en stress te verminderen is het belangrijk om te weten waar de pijn onder de oksel vandaan komt.

Dit doet stress met je lichaam

Stress is een reactie van het lichaam op een veranderende situatie. Die situatie kan levensbedreigend zijn. Denk hierbij aan een grizzlybeer die tegenover je staat. Of wanneer je vlak voor een afgrond staat. Bij stress gaat de hartslag omhoog, versnelt de ademhaling en spannen de spieren zich. Het hormoon adrenaline stijgt in het bloed. Dit maakt je veel alerter en je kunt direct reageren.

Feitelijk is stress een manier om te overleven. Tegenwoordig wordt stress veroorzaakt door niet-bedreigende situaties. Zoals een hoge werkdruk, relatieproblemen of geldproblemen. Dan heb je dat overlevingsmechanisme niet nodig en toch is het er.

Verminder de klachten met een massage gun

Pijn onder de oksel door stress

Bij stress spannen de spieren zich aan. Dit is belangrijk om bij een gevaarlijke situatie direct te vechten of te vluchten. In veel moderne stresssituaties hoef je niet te vechten om te vluchten. Dat kan het lichaam niet weten: de spieren worden toch aangespannen.

Bij dit soort spierspanning gaat het bindweefsel strakker om de spieren zitten. Dit zorgt ervoor dat je niet zo soepel kunt bewegen gekregen. De spieren zitten eigenlijk in het bindweefsel gevangen. Dat vinden spieren vervelend waardoor ze zich nog meer aanspannen.

Die spanning in de spieren kun je op verschillende plaatsen voelen. Ook onder de oksel. Het is juist de verhoogde spierspanning die voor pijn onder de oksel zorgt.

Deze spier zit onder de oksel

Bij okselpijn door stress is het de subscapularis spier die op spanning staat. Deze spier heeft als functie het naar binnen draaien van de bovenarm. Ook zorgt de spieren voor dat je de arm zijwaarts naar binnen toe kunt bewegen. Verder maakt de subscapularis spier onderdeel uit van de rotator cuff musculatuur.

Door stress kunnen zich triggerpoints in de spier ontwikkelen. Dit zijn losse strengen van de spier waarin de kramp schiet. Wanneer er eenmaal trigger-points aanwezig zijn dan blijft de spier de spanning vasthouden. Dit zorgt voor vervekende pijn die uit kan stralen naar de schouder of de arm. Ook merk je dat de spier drukgevoelig wordt. Door de spanning verkort en verstevigt de spier waardoor beweging steeds moeilijker gaat.

Okselpijn door stress behandelen

Wanneer je last hebt van okselpijn en dit is een gevolg van stress zul je vaak op meerdere plekken spierpijn hebben. Soms lijkt het alsof er een gewricht pijn doet maar dit komt omdat de spieren rondom het gewricht op spanning staan.

Bij okselpijn door stress moet je de onderliggende oorzaak aanpakken. Dit betekent stress verminderen. Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Stress verminderen: vijf waardevolle tips

Stress zorgt niet alleen voor spierpijn, het heeft op de lange duur verregaande gevolgen. Het leidt tot slecht slapen, vermoeidheid, somberheid, een depressie, hartkloppingen en een hoge bloeddruk. Dit zijn allemaal signalen dat de stress veel te lang duurt. Neem onderstaande vijf tips dan ook zeker mee om stress te verminderen.

1. Breng de problemen in kaart

Het is heel belangrijk om te weten waar je stress van krijgt. Is dit door het werk, de thuissituatie, financiƫle problemen of heb je ruzie of onenigheid met bepaalde personen? Het kan ook dat je je zorgen maakt over je eigen gezondheid, die van familie of misschien wel een huisdier. Probeer te achterhalen waar de stress vandaan komt. Dit kunnen meerdere factoren zijn.

2. Schrijf ook wat je energie geeft

Er zijn niet alleen situaties die stress veroorzaken, van bepaalde dingen krijg je energie. Bijvoorbeeld een wandeling in de natuur, een film kijken, sporten of iets met vrienden ondernemen. Schrijf op waar je energie van krijgt of waar je blij van wordt. Dat zijn de dingen waar je straks de focus op gaat leggen.

3. Zorg voor genoeg ontspanning

Doe dingen die je altijd leuk hebt gevonden. Bij stress ben je al snel geneigd om in bed te liggen of alleen maar op de bank te hangen. Dat is niet goed want je geest heeft afleiding nodig. Probeer jezelf hier zeker toe aan te zetten. Zoek vooral naar dingen die ontspanning met zich meebrengen.

4. Beweeg veel

Wanneer je beweegt maakt je lichaam hormonen aan. Het zijn juist die hormonen die ervoor zorgen dat er een ontspannen en gelukkig gevoel ontstaat. Je hoeft niet intensief te sporten, een half uur stevig doorwandelen bereikt ook dit effect.

5. Eet gezond

Ben jij een emotie-eter? Dan eet je in tijden van stress veel zoetigheid en vette snacks. Het is beter om dit soort voedingsmiddelen te laten staan. Ze voegen niks aan je lichaam toe aan zorgen alleen maar voor een toenemende stressreactie.

Okselpijn behandelen

Wanneer je bovenstaande tips gebruikt om stress te verminderen dan zul je merken dat er okselpijn langzaam minder wordt. Dit proces Versnel je door de spieren te trainen en soepel te houden. Beweging is hierbij belangrijk. Gaan wandelen, fietsen of zwemmen. Dit zijn goede vormen van beweging die niet teveel belasting op je gewrichten leggen. Hierdoor kun je het in beweging komen langzaam opbouwen.

Wanneer je pijn blijft houden onder de oksel is het goed om de spier en de oksel te trainen. Dit doe je middels kracht- en rekoefeningen. Op het filmpje hieronder zie je hoe je dat doet.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/nLK3UlOHi_s” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share” allowfullscreen></iframe>

Deze oefening kun je thuis heel eenvoudig uitvoeren. Neem een weerstandsband en maak deze ergens aan vast. Voer de oefening nu uit.

Aanbod weerstandsbanden

Andere oorzaken van okselpijn

Niet altijd wordt okselpijn door stress veroorzaakt, ook al zit je momenteel in deze situatie. De pijn kan ook ontstaan door overbelasting of een verkeerde beweging. In dit geval is rust een juiste behandeling, gecombineerd met matige beweging.

Andere oorzaken van okselpijn zijn:

  • Een allergische reactie
  • Gordelroos, eczeem of psoriasis
  • Normale spierpijn
  • Pijn bij borstvoeding
  • Gezwollen lymfeklieren
  • De aanwezigheid van een of meerdere cysten
  • Een letsel (trauma)
  • Zweetklierontsteking
  • Lipoom of vetbult

Alarmsymptomen zijn zwelling van meerdere lymfeklieren, koorts, moeilijk adem kunnen halen en onverklaarbaar gewichtsverlies. Wees daarnaast waakzaam voor een veranderende stoelgang, ernstige of aanhoudende vermoeidheid en extreme okselpijn. Ga met dit soort klachten altijd naar de huisarts.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven