Myadcenter van Google: wie wat waar

Ben je moe van alle advertenties die je op websites tegemoetkomen? Google stelt sinds 2022 ‘Myadcenter’ (Mijn Advertentiescentrum) beschikbaar. Van hieruit te bepaal je zelf op welke manier je advertenties wil zien. Omdat dit een betrekkelijk nieuwe dienst is leggen we uit hoe het werkt.

Je ziet advertenties van zoekopdrachten uit het verleden

Je kent het wel: je was vorige maand op zoek naar nieuwe sportschoenen of laarsjes. Je hebt ze gekocht en hiermee is voor jou de kous af. Voor jou dan maar voor Google niet. Wanneer je een website bezoekt kom je advertenties over sportschoenen of laarsjes tegen.

Hoe kan dat? Google volgt wie je bent en wat je doet. Wanneer je eerder een zoekopdracht in Google hebt ingevoerd over sportschoenen dan zal Google dit onthouden. Aan de hand hiervan toont Google gepersonaliseerde advertenties.

De zoekmachine weet niet dat je geen behoefte meer hebt aan deze schoenen. Jarenlang heeft dit tot ergernis bij gebruikers geleid. Tot de komst van Myadcenter van Google want nu laat je weten dat je deze advertenties niet meer wil zien.

Gepersonaliseerde advertenties in- of uitschakelen

Ga vandaag nog aan de slag met Myadcenter van Google. Pas de getoonde advertenties aan. Dit geldt niet alleen voor de Google zoekmachine maar ook voor YouTube en Discover.

Ga naar Mijn advertentiescentrum. Het is hierbij belangrijk dat je met je Google account inlogt. Dan pas kun je advertenties aanpassen. Heb je nog geen account? Dan kun je gepersonaliseerde advertenties niet aan- of uitzetten maar wel beheren middels cookies op je apparaat.

Laten we de voorkeuren met betrekking dat advertentievertoningen wijzigen! Log dus in en kijk direct op de eerste pagina die je te zien krijgt. Je ziet de optie ‘Gepersonaliseerde advertenties’ staan. Hiernaast staat de keuzemogelijkheid om hem aan- of uit te zetten. Klik hier en je krijgt een ander venster te zien. Rechts onderin klik je op ‘Uitzetten’.

Het kan enkele uren duren voordat de wijziging is doorgevoerd. Kijk de volgende dag of je geen gepersonaliseerde advertenties ziet.

De voordelen van gepersonaliseerde advertenties uitschakelen

Waarom zou je gepersonaliseerde advertenties via Myadcenter uitschakelen? Omdat je niet langer gevolgd wordt door zoekopdrachten in het verleden. Hierdoor zie je advertenties die relevant zijn aan de content die je leest. Dit kan ook betekenen dat ze minder relevant zijn voor de merken en producten waarin je interesse hebt.

Door gepersonaliseerde advertenties uit te zetten oefen je invloed uit op de advertenties op Google sites en in Google apps. Of op sites en apps die met Google samenwerken.

Aanpassen op mobiel of desktop

Het is niet zo dat Myadcenter alleen op desktop (of laptop) werkt. Je kunt deze aanpassing ook via je mobiel doen. Je hoeft hiervoor alleen maar naar de juiste website te gaan (zie hierboven).

Gepersonaliseerde advertenties weer inschakelen

Soms is het beter om de gepersonaliseerde advertenties via Myadcenter weer in te schakelen. Bijvoorbeeld wanneer je op zoek bent naar een vakantiebestemming en je wil nog wat suggesties ontvangen. Door voor gepersonaliseerde advertenties te kiezen zie je advertenties op websites die met je favoriete vakantiebestemming te maken hebben. Hartstikke handig om misschien ergens anders een veel goedkopere deal te sluiten.

Op vakantie? Zorg dat je altijd de juiste vakantiegids bij je hebt. Ideaal voor het vinden van de leukste uitstapjes, goede overnachtingen of heerlijke restaurants.

Advertenties van Google blokkeren

Je kunt er ook voor kiezen om alle advertenties van Google te blokkeren. Je krijgt dan geen enkele advertentie meer te zien. Dit werkt niet via Mijn advertentiecentrum maar via een Adblocker. Je hebt bijvoorbeeld Adblock Plus, maar er zijn ook vergelijkbare programma’s die advertenties blokkeren.

Welk programma je neemt hangt een beetje van je apparaat af. Voor smartphones zijn er specifieke apps, voor een pc of laptop maak je vaak gebruik van een browser-extensie.

Een adblocker heeft verschillende voordelen. Je ziet geen hinderlijke of opdringerige advertenties meer. Dit geeft veel meer rust. Wees je ook bewust van de nadelen. Door een adblocker te gebruiken ontvangen websites minder advertentie-inkomsten. Hierdoor lopen de kosten voor de website of het bedrijf hoog op en kan het dat ze je uiteindelijk geen informatie meer kunnen verschaffen.

Sommige websites weren bezoekers met een adblocker. Je moet de website dan eerst ‘ unblocken’ voordat je toegang krijgt tot de content. Daarnaast kan het dat de adblocker bepaalde content als advertentie ziet en dit blokkeert, terwijl het helemaal niet als advertentie bedoeld is. Hierdoor loop je informatie mis. Bedenk dus van tevoren of een adblocker wel de juiste keuze is.

Zo betrouwbaar zijn advertenties op het internet

Je moet niet alles geloven wat je ziet, hoort of leest. Advertenties zijn net zo betrouwbaar of onbetrouwbaar als alle andere content op het internet. Je weet nooit helemaal zeker wie de adverteerder is en of dit een betrouwbare aanbieder is.

Ga er dus niet vanuit dat alle advertenties betrouwbaar en oprecht zijn. Dit geldt niet alleen voor advertenties in zoekmachines en op websites maar ook op social media. Wil je via een advertentie iets bestellen? Controleer dan eerst de aanbieder.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven