Met de elektrische auto door de sneeuw rijden

Elk winterseizoen ligt er ergens in Nederland een sneeuwdek van minimaal 1 centimeter dik. De kans is dus groot dat je met de auto hier doorheen moet. Met een elektrische auto door de sneeuw rijden werkt iets anders. Het voertuig is een stuk zwaarder en hij reageert heel anders bij een glad wegdek of sneeuw.

Voorkom verrassingen en bereid je goed op de winterperiode voor. Deze blog geeft je tips over veilig door de sneeuw rijden wanneer je elektrisch rijdt.

Elektrische auto’s zijn zwaar

Het is een feit dat elektrische auto’s een stuk zwaarder zijn. Dit komt omdat ze voorzien zijn van een accu, en die neemt het meeste gewicht op zich. Uit onderzoek blijkt dat het wegdek door elektrische auto’s sneller slijt. Dat even terzijde, want hoe bestuur je de auto wanneer het wegdek glad is of wanneer er sneeuw ligt?

Door de zwaarte ligt een elektrische auto stabieler op de weg. Wanneer er sprake is van sneeuwval dan merk je dat de auto wat meer grip op het wegdek heeft. Dit in tegenstelling tot auto’s met een brandstofmotor. En al helemaal wanneer het hier om een licht autootje gaat, zoals de Fiat anda. Met dit soort auto’s is het veel lastiger om veilig door de sneeuw te rijden.

De zwaarte van een elektrische auto is tijdens sneeuw en gladheid een absoluut pluspunt. Toch is het aan te raden om ook voor winterbanden te kiezen.

Tip: met deze antivries deken heb je nooit meer last van een bevroren vooruit

Gaspedaal los is gelijk remmen

Een elektrische auto heeft slechts twee pedalen in plaats van de traditionele drie. Het ene pedaal is om ‘gas’ te geven, het andere om te remmen. Een EV zal bij het loslaten van het gaspedaal ook afremmen. Wanneer je bij een noodstop de rem gebruikt sta je veel eerder stil. In vergelijking met een auto met verbrandingsmotor remt een elektrische auto effectiever.

Wanneer het glad is en je remt te snel dan kan de auto gaan slippen. Met de elektrische auto door de sneeuw rijden betekent dat je zeker niet plotseling moet remmen. Probeer proactief door te rijden waarbij je het gaspedaal langzaam loslaat. Hierdoor remt de auto uit zichzelf af.

Een obstakel ontwijken

Door sneeuw en gladheid komt het vaak voor dat er voertuigen stil komen te staan. Wanneer je op dat moment komt aanrijden kan het gebeuren dat je een voertuig of een obstakel snel moet ontwijken. Het is heel belangrijk om niet op de rem te trappen.

Je ontwijkt middels het stuur het obstakel. Doordat een elektrische auto zwaar is, wat natuurlijk te danken is aan de batterij, is de ontwijkingsmanoeuvre heel goed te reguleren. De auto zal niet zomaar in een slip raken.

De elektrische auto bij vorst: hoe het met de accu zit

Wanneer het sneeuwt dan kun je er ook van uitgaan dat het vriest. iet altijd, want het kan ook vriezen wanneer de temperatuur boven de 0 °C is. Sneeuw blijft echter alleen liggen wanneer de bodem koud genoeg is (0 °C of lager).

Goed, iedereen weet dat accu’s of batterijen niet zo goed tegen vrieskou kunnen. Hoe zit het met de accu van de elektrische auto? In dit geval zal de actieradius een stuk minder zijn. Dit betekent dat je minder ver komt dan bijvoorbeeld in de zomer. Hierdoor moet de accu vaker worden opgeladen.

In een aantal gevallen gebeurt het zelfs dat de accu slechts de helft van de tijd meegaat. Wanneer de auto normaal een actieradius van 400 km heeft, kan dit in de winter nog maar 200 km zijn.

Voordat je de weg opgaat is het belangrijk om naar de accustatus te kijken. Is deze nog vol genoeg? Wanneer hij 300 km aangeeft, houd dan rekening met een actieradius van 150 km.

De stekker is vastgevroren

Het komt regelmatig voor dat de stekker tijdens het opladen vastvriest. Belangrijk: gooi er nooit vloeistof overheen. Dit lijkt logisch om de stekker te ontdooien en los te krijgen, maar dat is het niet. Door vloeistof kan er kortsluiting en flinke schade ontstaan.

Wat wel helpt is de vastgevroren stekker opwarmen met behulp van een föhn of een warme kruik. Zolang er maar geen vloeistof bijkomt kijken.

Er is een speciale auto ontdooier verkrijgbaar, die je in de sigarettenaansteker van de auto plugt. Hiermee krijg je de stekker heel makkelijk los.

Oververhitting van de motor en de systemen

Verrassend genoeg kan door de kou de motor en de systemen oververhit raken. Overigens gebeurt dit niet zo snel, maar wel iets om rekening mee te houden. Het is in ieder geval belangrijk dat de auto voldoende kan ventileren. Controleer daarom regelmatig de ventilatie op een juiste werking.

Doe dit vooral wanneer het sneeuwt, want hoewel sneeuw als isolatiedeken werkt, zal het er ook voor zorgen dat de ventilatie geblokkeerd wordt. Hierdoor kan de motor zijn warmte niet kwijt, raakt oververhit en er ontstaat schade.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Schuiven naar boven