Is een tandarts verplicht te helpen?

Bijgewerkt: 25 februari 2024

Een ontsteking, bloedend tandvlees of misschien wel een kies die is afgebroken: je wil door de tandarts geholpen worden. Maar is een tandarts verplicht om je te helpen? Dat hangt een beetje van de situatie aan. Gaat het om ernstige pijnklachten, dan zit je in een noodsituatie. De tandarts moet hulp bieden, wanneer dan ook. In andere gevallen kun je worden geweigerd.

Verplicht om te informeren

Vroeger was het normaal om te doen wat de tandarts of de dokter zei. Tegenwoordig zijn ze verplicht om jou goed te informeren. Bijvoorbeeld over het feit dat je een gaatje hebt, het tandvlees ontstoken is of dat er andere problemen zijn. De tandarts moet dit zo duidelijk mogelijk uitleggen.

Wanneer een patiënt de Nederlandse taal niet goed begrijpt, moet de tandarts voor een tolk zorgen en deze betalen.

Bitje Tegen Knarsen
Tandpasta voor gevoelige tanden

Ik heb ernstige pijn, mag de tandarts mij weigeren?

Je eigen tandarts mag jou nooit weigeren wanneer je ernstige pijnklachten hebt. Bijvoorbeeld bij een wortelpuntontsteking of bij parodontitis. Het is niet zo dat de pijn direct verholpen kan worden. Maar de tandarts moet er alles aan doen om de pijn te verlichten en de oorzaak weg te nemen.

Het kan dat er meerdere behandelingen nodig zijn. Het is dan realistisch dat deze behandelingen zo snel mogelijk achter elkaar plaatsvinden. De tandarts kan eventueel een antibiotica of pijnstilling voorschrijven.

Behandeling door een andere tandarts

Je hebt ernstige pijnklachten en je wil naar de tandarts. Maar deze is met vakantie of werkt niet in het weekend. In dit geval moet de tandarts voor vervanging zorgen. Hiervoor werken verschillende tandartsen met elkaar samen.

Soms ben je zelf van huis en kun je geen contact met je eigen tandarts opnemen. De vraag is of elke andere tandarts verplicht is om te helpen. Nee, een praktijk waar je niet als patiënt staat ingeschreven, hoeft jou in noodsituaties niet te helpen. Wel kan het dat deze praktijk samenwerkt met jouw tandarts, een dus de vervanger is. In dit geval moet deze praktijk jou in een noodsituatie wél behandelen.

Een afgebroken of uitgevallen tand of kies

Wanneer een tand of kies afbreekt of door een ongeval uitvalt, is het belangrijk om deze onder de tong te bewaren. Bezoek vervolgens zo snel mogelijk de tandarts. Soms is het mogelijk om de breuk te herstellen, of de uitgevallen tand of kies terug te plaatsen. Zoiets moet binnen enkele uren plaatsvinden.

In dit geval spreek je van een noodsituatie. Je tandarts is verplicht om je te behandelen. Is deze niet aanwezig, dan neemt de vervanger de behandeling over.

Let op: wanneer door slechte verzorging een tand of kies uitvalt, is dit niet meer te herstellen. Het kapot is te ver aangetast om de tand of kies terug te plaatsen.

Voor een controleafspraak langskomen

Tandartspraktijken hebben het altijd erg druk. Je kunt niet op eigen initiatief voor een controle langskomen. Wanneer je dit toch doet, kan de tandarts of de assistente je weigeren. Je moet namelijk altijd een controleafspraak maken.

Het kan gebeuren dat deze afspraak wordt afgezegd. Bijvoorbeeld omdat de tandarts ziek is, of omdat je een spoedbehandeling tussendoor is gekomen. In dit geval maakt de assistent een nieuwe afspraak met jou.

Overigens vindt deze controleafspraak altijd in overleg plaats. Kun jij niet op een donderdag, dan kijkt de assistent naar andere mogelijkheden. Maar je kunt niet eisen dat de controleafspraak ‘s avonds, in het weekend of op eerste kerstdag plaatsvindt. Tenzij de praktijk deze mogelijkheid wel biedt.

Weigeren als nieuwe patiënt

Je wil je inschrijven bij een tandartspraktijk, maar je wordt als nieuwe patiënt geweigerd. Mag dat? Ja, een praktijk mag zelf bepalen hoeveel patiënten ze aannemen. Ze zijn niet verplicht om iedereen als nieuwe patiënt in te schrijven.

Daarnaast kunnen er andere redenen zijn waarom je geweigerd wordt. Bijvoorbeeld omdat je een rekening niet betaald hebt. Ontvang je een regel die niet door de zorgverzekeraar vergoed wordt? Wanneer je dit niet kan betalen, is het belangrijk om een betalingsregeling te maken. Hiermee laat je zien dat je bereid bent om te betalen, maar laag dit nu even niet kan.

Wanneer je de financiële afspraken niet nakomt, mag de tandarts je als patiënt uitschrijven. Zelfs wanneer je achteraf alsnog betaalt, maar vaak ben je dan al te laat.

Zelf een behandeling weigeren

Vóór elke behandeling is de tandarts verplicht om uit te leggen waarom deze behandeling plaats moet vinden. Maar ook wat er precies gaat gebeuren. Volwassenen mogen over deze behandeling beslissen: wel of niet door laten gaan?

Kinderen onder de 12 jaar mogen deze beslissing niet zelf maken. Dit moet de ouder of verzorger doen. Kinderen tussen de 12 en 16 jaar mogen zelf over de behandeling beslissen, maar wel met toestemming van de ouder/verzorger. Vanaf 16 jaar mogen jongeren zelfstandig beslissen.

Soms weet je je een behandeling en krijg je later veel pijn aan het gebit of de mond. Is een tandarts dan verplicht om te helpen? In dit geval moet de tandarts een nooit behandeling starten. Hij of zij moet er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de pijn vermindert of verdwijnt.

Maar wanneer je deze nooit behandeling weigert, kan de tandarts verder niet veel. Hij kan hooguit pijnstillers voorschrijven. Helaas zijn pijnstillers niet de oplossing voor het probleem. Wanneer je met dit soort medicatie stopt, komt de pijn weer terug en kan zelfs erger worden. De tandarts mag niet onbeperkt pijnstilling voorschrijven, houd hier rekening mee.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven