Gratis retourneren bol.com. Wat je moet weten

Bijgewerkt: 25 februari 2024

Bol.com is wellicht de meest uitgebreide webshop van Nederland en België. Duizenden producten staan op je te wachten, in verschillende categorieën. Heb je hier iets gekocht en wil je het product retour sturen? Doe dit niet zomaar, ontdek eerst of bol.com retourneren gratis is. En ook hoe dit precies werkt.

Waarom bol.com zo populair is

In het jaar 1999 werd bol.com opgericht, dat tegenwoordig onderdeel is van Ahold. De naam Bol is een afkorting van Bertelsmann On-Line. Het bedrijf wist wonder boven wonder de internetzeepbel te overleven. Sinds die tijd is bol.com een van de meest populaire webwinkels. Niet alleen in Nederland maar ook in België, Zweden, Italië en andere landen.

Misschien heb je niks aan deze informatie, maar het is wel leuk om te weten. Bovendien heeft deze informatie ook met de mega omzet te maken, en begrijp je beter waarom bol.com retourneren gratis wordt aangeboden.

Is bol.com retourneren gratis?

Het is al een beetje verklapt: bol.com retourneren is gratis. Wanneer je iets aan bol.com retour stuurt, dan hoef je de verzendkosten niet te betalen. Het bedrijf neemt deze verzendkosten op zich. Wel moet je aan een aantal voorwaarden voldoen, anders moet je de verzendkosten alsnog zelf betalen.

Ten eerste is het belangrijk dat je de bestelling binnen de zichttermijn terugstuurt. Bol.com hanteert een zichttermijn van 30 dagen. Dit geldt ook voor de partners van bol.com.

Gratis retourneren geldt niet alleen voor kleine producten maar ook voor grote of zware artikelen. Bij het retourneren kun je gebruik maken van je eigen postbedrijf, of de speciale bol.com retourservice. Waar je ook voor kiest, je hoeft geen verzendkosten te betalen.

Wist je dat bol.com ooit begonnen is met het aanbieden van boeken? Tegenwoordig vind je duizenden boektitels bij deze webshop.

Bekijk boeken op bol.com

Wanneer je toch voor je retour moet betalen

Soms komt het voor dat je voor een bol.com retour moet betalen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je het product na de zichttermijn terugstuurt. In principe is dit niet meer mogelijk, tenzij bol.com of de partnerverkoper hier speciale afspraken met jou over maakt.

Heb je een pakket ontvangen dat niet voor jou bedoeld was? Wettelijk gezien ben je niet verplicht om dit terug te sturen, maar dit is wel zo netjes. In principe zou je zelf de verzendkosten moet betalen. Helemaal eerlijk is dit niet, daarom neem je contact op met bol.com. Ze geven een retouradres door waardoor retourneren gratis is.

Zo werkt iets retour sturen

Je wil iets aan bol.com retourneren. Hieronder zie je hoe je dit doet.

Log in op je bol.com account. Heb je geen account aangemaakt? Kijk dan in de e-mail die je direct na je bestelling hebt ontvangen. Hierin staat meer informatie omtrent het retourneren.

Wanneer je bent ingelogd op je account, klik je rechtsboven op je naam. Vervolgens ga je naar het onderdeel ‘Retourneren’.

Je komt nu bij je bestellingsoverzicht uit. Kijk welk artikel of product je retour wil sturen. Selecteer het product, zodat bol.com weet dat je dit gaat retourneren. Meld het artikel retour aan.

Bevestig je keuze. Doe je dit niet, dan is het retourproces niet compleet. Dit betekent dat je het pakket dan wel terug kan sturen, maar je krijgt je geld niet terug. Zorg dus dat je de retourmelding bevestigt. Optioneel geef je een reden voor retourneren aan (niet verplicht). Hierna geef je aan hoe je het pakket wilt terugsturen. Dit kan door het pakket in te leveren bij bijvoorbeeld PostNL of Albert Heijn, of in een brievenbus doen.

Download het retourlabel. Het is belangrijk om dit label uit te printen en het etiket op het retourpakket te plakken. Wanneer je gebruik maakt van de bol.com retourservice, dan hoef je het etiket niet uit te printen. Je kunt het pakketje via PostNL en bpost verzenden. Wanneer je gebruik maakt van een ander postbedrijf, dan moet je het retourlabel wel uitprinten en op de doos plakken.

Wanneer je na de zichttermijn iets terug wil sturen

Wanneer je bovenstaande stappen doorloopt dan is bol.com retourneren gratis. Dit geldt dus ook wanneer je dit niet via PostNL of bpost doet, maar via een ander postbedrijf. Geen probleem, bol.com brengt geen verzendkosten in rekening of betaalt dit eventueel terug.

Stel dat de zichttermijn van 30 dagen is verlopen. Je bent niet tevreden over het artikel en wil dit alsnog terugsturen. Dit is niet altijd mogelijk. Wil je dit toch, neem dan contact op met de verkoper. Deze zal aangeven wat de mogelijkheden zijn. Houd er rekening mee dat je in dit geval de retourkosten zelf betaalt.

Is het artikel defect? De originele verkoper moet garantie verlenen, eventueel via de fabrikant. Wanneer een artikel defect is mag je het terugsturen, hierbij wordt het gerepareerd of je krijgt een vervangend artikel. In dit geval hoef je (vaak) geen verzendkosten te betalen.

Je pakket afgeven bij bol.com

Is het mogelijk om je pakket direct bij bol.com af te geven? Het hoofdkantoor van bol.com staat in Utrecht. Het is helaas niet mogelijk om je retourpakket persoonlijk bij het kantoor af te leveren. Je moet altijd gebruik maken van de retourservice of dit via een postbedrijf verzenden.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven