GoeieVraag is een vraag en antwoord site

Bijgewerkt: 4 februari 2023

De website GoeieVraag maakt onderdeel uit van Startpagina. Deze aparte pagina werd in maart 2009 opgericht. Toen nog door Sanoma media (later veranderd naar DPG Media). Het gaat hier om een vraag en antwoordsite die soms een beetje amateuristisch overkomt. Dit komt omdat zowel vragen als antwoorden van gebruikers afkomstig zijn, niet van professionals.

Het begon allemaal met goeievraag.nl

Voor wie al langer op het internet rondsurft moet het nog wel bekend zijn: de website goeievraag.nl. Deze website bleef tot het jaar 2016 bestaan. Hierna veranderde hij naar startpagina.nl. Dit gebeurde tegelijkertijd met het onderdeel worden van startpagina.nl.

Overigens is de URL goeievraag.nl al veel eerder in gebruik genomen. In het jaar 2003 heeft iemand hier een eenvoudige website op geplaatst. Er stonden wat teksten over Moederdag en bloemen op. Geen succes want al snel werd de site uit de lucht gehaald. Het duurde nog tot het jaar 2009 voordat deze URL opnieuw geregistreerd werd.

Moderatoren en gebruikers

GoeieVraag is een bekend voorbeeld van een vraag en antwoord site. Vragen en antwoorden worden door leden of gebruikers gesteld of gegeven. Er zijn wel wat moderatoren aanwezig. Die controleren of de vragen wel door de beugel kunnen. Wanneer de vragen of antwoorden niet aan de richtlijnen voldoen dan worden ze verwijderd.

Het aantal nieuwe vragen per dag

In de periode 2013-2017 was GoeieVraag een erg populaire community website. Hierna nam dit wat af. Ondanks dat de website in 2016 en 2022 een renovatie heeft ondergaan worden er minder vragen gesteld dan vroeger.

In 2013 ontving de website ongeveer 400.000 bezoekers per maand. In het jaar 2017 waren dit er ruim 9 miljoen. Hierna ging het achteruit. Eind 2019 waren het nog maar 3,3 miljoen bezoekers en in december 2022 was dit gedaald naar 1,5 miljoen bezoekers per maand. Nog steeds erg veel maar wel een flinke achteruitgang ten opzichte van 2017.

Problemen waar GoeieVraag mee kampt

Dat GoeieVraag steeds minder bezoekers ontvangt en aan populariteit daalt heeft met verschillende zaken te maken. Ten eerste de amateuristische uitstraling. Steeds meer mensen verwachten dat ze via internet professioneel antwoord op hun vraag krijgen. Wanneer het antwoord onbevredigend is gaan ze op zoek naar andere media of kanalen.

Daarnaast speelt social media een grote rol. Veel vragen kunnen namelijk ook via social media gesteld worden of het antwoord is hier te vinden.

Daar komt nog bij dat er steeds meer professionele websites worden opgezet. Deze behandelen diverse onderwerpen waardoor het voor gebruikers niet meer nodig is om ergens een vraag te stellen.

Populaire onderwerpen op GoeieVraag

Wanneer je naar de statistieken van deze website kijkt dan valt het op dat meest populaire onderwerpen in de categorie gezondheid en voeding vallen. De grootste concurrent van GoeieVraag is voedingscentrum.nl.

Vergelijkbare vraag en antwoord sites

Zit je met een moeilijke kwestie of wil je graag iets weten? GoeieVraag is niet de enige vraag en antwoord site. Er zijn er veel meer maar niet allemaal zijn ze zo groot.

Meestal kom je op een forum uit. Het voordeel van een forum is dat hier hele specifieke onderwerpen worden behandeld. Bijvoorbeeld Bokt, het forum voor paardenliefhebbers. Of het zwangerschapsforum van 24baby.

Op drukbezochte forums krijg je vaak sneller en betere antwoorden. Dit komt omdat de mensen die op dit forum zitten veel verstand hebben van dit onderwerp. Probeer maar eens een vraag te stellen over dressuur rijden (paard) op GoeieVraag. De kans is niet zo heel groot dat een ervaren dressuurruiter deze vraag ziet en er antwoord op geeft. Maar wanneer je deze vraag op Bokt stelt dan krijg je gelijk antwoord van verschillende ervaren dressuurruiters.

Het hangt dus een beetje van de vraag af waar je deze stelt. Het kan nooit kwaad om hem op GoeieVraag oftewel startpagina neer te zetten maar verwacht niet direct een professioneel of juist antwoord.

Is het gratis?

Ja natuurlijk is het gratis. Je hoeft niks te betalen om op GoeieVraag je vraag te stellen of een antwoord te geven. Er wordt op deze site met beloningspunten gewerkt . Overigens heb je helemaal niks aan die beloning. Je kan ze niet inruilen voor een cadeau, het gaat meer om de eer.

Overigens is het gebruik van een andere vraag en antwoord website of een forum ook gratis. Moet je ergens toch betalen of een abonnement afsluiten? Denk dan drie keer na voordat je dit doet. Veel informatie op het internet is vrij toegankelijk.

Websites die met abonnementen werken betreffen vaak nieuwswebsite. Vroeger kreeg je een krant door de brievenbus, tegenwoordig neem je een online abonnement. Maar betalen omdat je een vraag hebt? Liever niet.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

2 gedachten over “GoeieVraag is een vraag en antwoord site

  1. Een prachtige analyse! Drie puntjes:

    – “Op drukbezochte forums krijg je vaak sneller en betere antwoorden. Dit komt omdat de mensen die op dit forum zitten veel verstand hebben van dit onderwerp”: op deze fora krijg je vooral reacties, is mijn ervaring. Soms zit daar gelukkig iemand bij met verstand van het onderwerp.
    – GV is geen forum, maar een kennissite. De antwoorden moeten voldoen aan strenge regels. De meeste zijn gebaseerd op professionele bronnen. Onjuiste antwoorden worden direct door medegebruikers gecorrigeerd. In sommige categorieën zijn experts actief die soms betere informatie geven dan Wikipedia biedt.
    – GV is inmiddels in het bezit van Kompas Publishing die veel energie steekt in de verdere verbetering van de site. Door personeelsgebrek gaat dit minder snel dan ze zouden willen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven