Dit moet je doen als je vegetarisch wil worden

Je hebt de knoop doorgehakt: je wil als vegetariër door het leven. Dit betekent dat je bewust bezig bent met de consumptie van vlees. Vegetariër worden is niet zo moeilijk, je moet alleen weten hoe je dit aanpakt. Wat je bijvoorbeeld wel of niet kunt eten en hoe je geniet van lekker voedsel.

Beginnen met vegetarisch eten: alleen of samen

Wil je vegetarisch eten maar vind je het moeilijk om dit alleen te doen? Het is leuker om dit samen toe te passen. Bijvoorbeeld met je partner, kinderen, familieleden of vrienden. Houd er echter rekening mee dat je anderen niet kunt overhalen om vegetariër te worden.

Wanneer je vegetariër bent dan koop je geen vlees, gevogelte en vis. Afhankelijk van je keuze laat je ook zuivel en eieren staan, hoewel er voldoende vegetariërs zijn die dit toch nuttigen. En dat mag gewoon! Er zijn namelijk geen vaste regels om als vegetariër door het leven te gaan.

Vlees, gevogelte en vis vervangen

De eerste stap naar vegetarisch worden is het vervangen van vlees, gevogelte en vis. Dit begint al met je ontbijt en lunch, waarbij je waarschijnlijk snijvlees op je brood doet. Mag je als vegetariër kaas eten? Eigenlijk niet, en dat leg ik hieronder uit.

Om kaas te maken wordt stremsel gebruikt, dit komt uit de maag van jonge dode kalfjes. Het is niet zo dat kalfjes gedood worden voor het stremsel, maar voor het vlees. Stremsel is dus een bijproduct. Maar omdat dit uit een dood dier komt is kaas niet vegetarisch.

Gelukkig is er tegenwoordig vegetarische kaas verkrijgbaar, net als een hoop alternatieven voor snijvlees. Daarnaast moet je rekening houden met het avondeten. Vlees, gevogelte en vis kan niet meer, maar er zijn heel veel alternatieven. Zoals producten die van sojabonen of groenten zijn gemaakt.

Belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen

Wanneer je stopt met het eten van vlees, gevogelte en vis dan mis je belangrijke voedingsstoffen. Die voedingsstoffen heeft je lichaam wel nodig om goed te kunnen functioneren. Je hoeft echter niks tekort te komen. Vegetarische eiwitten kom je onder andere in eieren, zuivel, groenten en peulvruchten tegen.

Veel van deze producten zitten ook boordevol belangrijke vitaminen en mineralen. Wanneer je het idee hebt dat je toch wat tekort komt dan zou je eventueel een voedingssupplement kunnen nemen. Dit is echter geen vervanging voor gezonde voeding maar moet je ter ondersteuning zien.

Enkele vegetarische recepten

Weet je niet wat je als vegetariër moet eten? Hieronder enkele vegetarische recepten:

  • Ovenschotel met broccoli en champignons
  • Een wokschotel met verschillende groenten
  • Aardappelen, spruitjes en een vleesvervanger
  • Een salade van verse groenten en/of fruit
  • Omelet met champignons en spinazie

Wanneer je het nog steeds moeilijk vindt om vegetarische recepten te bedenken, koop dan een vegetarisch kookboek. Hier staan lekkere en simpele vegetarische recepten in.

Buiten de deur eten, hoe doe je dat?

Gelukkig houden steeds meer restaurants rekening met een vegetarische leefstijl. Hierdoor kun je in vrijwel elk restaurant een vegetarisch gerecht bestellen. Wanneer je twijfelt is het goed om vooraf even contact op te nemen met het restaurant van je keuze.

Stap voor stap vegetariër worden

Het is moeilijk om in één keer vegetarisch te worden. Beter kun je dit stap voor stap doen. Meestal heb je zes weken nodig om aan je nieuwe leefstijl te wennen. Maar er zijn ook mensen die het ‘cold turkey’ doen (verkeerde woordkeuze voor een vegetariër).

Het is wel wat moeilijker wanneer je gezin of huisgenoten niet meedoen. Bedenk daarom van tevoren wat je dagelijks wil eten. Help anderen om duidelijk te maken wat je wel en niet mag of wil eten en drinken.

Wees niet te streng voor jezelf

Bedenk dat vegetariër zijn een leefstijl is, het is geen dieet. Je hoeft jezelf dus niet uit hongeren. En heb je af en toe toch zin in een stukje vlees, kip of vis? Schaam je niet om hieraan toe te geven. Je nieuwe eetpatroon is vooral in het begin moeilijk vol te houden, daar kunnen anderen alleen maar begrip voor hebben.

Overigens is niet iedereen 100% vegetariër. Er zijn ook mensen die er bewust voor kiezen om minder vlees en vis te eten, en misschien maximaal tweemaal per week iets van vlees op tafel te zetten. Dan ben je een halve vegetariër, om het zo maar te noemen.

Extra tip: champignons smaken naar vlees

Wist je dat veel vegetariërs die champignons eten, de smaak van vlees helemaal niet missen? Dit komt omdat champignons een beetje naar vlees smaken. Al helemaal wanneer je ze op de juiste manier klaarmaakt. Bijvoorbeeld in margarine, dit is 100% plantaardig. Wees wel voorzichtig met roomboter, want hier kan af en toe wat dierenleed aan te pas komen. Dit hangt wel weer van het merk af.

Conclusie: wanneer je vegetarisch wil worden blijkt dit niet zo moeilijk te zijn, maar het vraagt vooral in het begin om wat doorzettingsvermogen.