De blauw licht bril zorgt voor een betere slaap

Bijgewerkt: 22 oktober 2023

Er zijn steeds meer bedrijven die de blauw licht bril aanbieden. Het zou een oplossing zijn voor slaapproblemen, maar klopt dit of is het een marketingstunt? We onderzochten de werking en het effect van de bril met blauwlichtfilter. Hierbij tonen we gelijk het verschil met een pc-bril, een model dat blauw licht filtert maar weinig effect op de slaap heeft.

Blauw licht en slapen

Overdag vind je overal om je heen blauw licht dat is afkomstig van zonlicht (daglicht), iets dat heel normaal is. Dit licht wordt ook verspreid door de televisie, computerscherm en smartphone.

Tegen de avond, wanneer het gaat schemeren, neemt het blauwe daglicht af. Dit geeft de hersenen het signaal om melatonine aan te maken. Dit hormoon is van invloed op het slaap- waakritme en zorgt ervoor dat je moe wordt en makkelijker in slaap valt.

De natuur heeft het goed geregeld, maar de mens gooit roet in het eten. Door kunstmatig licht en met name blauw licht dat afkomstig is van beeldschermen, wordt er te weinig melatonine aangemaakt. Het gevolg is dat je veel moeilijker in slaap valt of te vroeg wakker wordt.

Somnifiq Slaapbril
Geel Kleurige Lenzen

De werking van een bril tegen blauw licht

Een blauw lichtfilterbril neutraliseert het blauwe licht om ons heen. Dit brengt de ogen tot rust, zorgt voor een scherper contrast en stimuleert de aanmaak van melatonine.

Hierbij moet er onderscheid worden gemaakt tussen een pc-bril en een slaapbril. Een pc bril filtert 10% van het blauwe licht. Dit is bedoeld om de ogen meer rust te geven. Een slaapbril filtert tot 98% van het blauwe licht.

Let op want niet elke slaapbril is even effectief. Wanneer het blauw licht via de zijkanten of de bovenkant van de bril de ogen bereikt, is het effect minimaal. Een goede slaapbril sluit de ogen (bijna) geheel af.

De Somnifiq slaapbril getest

Een van de beste blauw licht filterbrillen is de Somnifiq slaapbril. Deze blokkeert het blauwe licht tot 75% en heeft hiermee een zeer goede werking. De bril heeft een gebogen vorm waardoor hij goed over de ogen sluit. Licht komt alleen via de brilglazen het oog binnen, nauwelijks via de zijkant of bovenkant.

Het is aan te raden om de bril een tot twee uurtjes voor het slapengaan op te zetten. Naar de televisie kijken of op de pc werken blijft gewoon mogelijk. We raden het af om de bril de gehele dag te dragen, omdat je dan vermoeidheid en concentratieproblemen ervaart.

De Somnifiq Slaapbril komt goed uit de test en is verkrijgbaar met gele of rode (oranje) glazen. Deze brillen kosten rond de € 25.

Het verschil tussen rode, oranje en gele glazen

Een blauw licht bril is verkrijgbaar met rode, oranje en gele glazen. Uit een onderzoek, uitgevoerd door het RIVM en het AMC, is gebleken dat een bril met oranje glazen het grootste effect heeft in het tegenhouden van blauw licht. Tijdens de studie (2018) droegen adolescenten een week lang in de avonduren een oranje bril die het blauwe licht blokkeerde. Wanneer adolescenten dit toepasten vielen ze beter in slaap en werden meer uitgerust wakker.

Een bril met oranje glazen filtert tot 99,5% van het blauwe licht. Een bril met gele of rode glazen filtert tussen de 30 en 80%. Een pc bril zit op 10% en een normale bril filtert helemaal geen blauw licht, tenzij er een speciale laag is aangebracht.

Over het algemeen is een filterbril met rode of gele glazen al voldoende om een betere slaap te ervaren. De modellen met oranje glazen zijn vaak een stuk prijziger.


Geen blauw licht voor het slapen gaan

Wie niet elke avond een blauw licht bril op wil zetten, kan de slaap bevorderen middels andere activiteiten. Zet anderhalf uur voor het slapen gaan de tv uit en kijk niet meer op de smartphone of naar een beeldscherm. Dim het licht in de woonkamer of de slaapkamer, al helemaal wanneer je hier normaal fel licht hebt branden.

Doe iets waar je ontspannen van wordt of vermoeid van raakt. Lees een boek, neem een warm bad of luister naar muziek. Sommigen vinden een late wandeling prettig, maar houd er rekening mee dat je lichaam door inspanning oppeppende hormonen aanmaakt. Dit kan je juist weer uit je slaap houden.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven