Archive 81 review: de horrorserie op Netflix

Bijgewerkt: 25 februari 2024

Sinds januari 2022 is de nieuwe horrorserie Archive 81 op Netflix te bekijken. Er zijn inmiddels al veel enthousiaste liefhebbers die allemaal hetzelfde zeggen: Archive 81 is spannend of zelfs eng. Lees de Archive 81 review en ontdek of deze serie iets voor jou is.

Over de serie

De serie Archive 81 is in 2022 uitgebracht. In de hoofdrol Mamoudou Athie, een Italiaans Amerikaanse acteur die bekend werd dankzij de dramafilm Experimenter (2015). Verder speelt Dina Shihabi een hoofdrol, dit is een Saoedi Arabische actrice die in de Verenigde Staten woont. Misschien onbekende namen maar de serie is echt goed, iets wat je van Netflix mag verwachten.

Waar gaat Archive 81 over? Een archivaris moet beschadigde videobanden restaureren. Wat hij eerst niet weet is dat de maker van deze videobanden wordt vermist. Wanneer hij een tijdje met de restauratie bezig is raakt hij betrokken bij de vermissing, waarbij er overigens sprake is van een demonische sekte.

Boek: No rules rules (NL editie) – Waarom Netflix zo succesvol is

Archive 81 review: wat vinden kijkers ervan?

In de eerste aflevering besluit Dan om videobanden voor een mysterieus bedrijf te restaureren. Door het bekijken van de videobanden maakt hij kennis met de maakstar (regisseur). Hij voelt direct een verbinding met haar. Al snel ontdekt hij dat er meer aan de hand is. Zo raakt hij geobserdeerd in de waarheid achter de verdwijning van de regisseur. Al snel raakt hij ervan overtuigd dat hij de vrouw kan redden, ondanks dat het al 25 jaar geleden is dat haar iets overkwam.

Op Twitter reageren Netflix kijkers razend enthousiast. De Archive 81 review ziet er dan ook goed uit, kijkende naar enkele van de reacties van kijkers:

• “De beste serie die ik in jaren heb gezien”
  • “Fantastisch, als je van horror of sciencefiction houdt moet je deze serie zeker kijken”
  • “Kijkt nog iemand naar Archive 81? Ik zit rechtop in mijn stoel!”

De meningen van anderen zijn duidelijk, Archive 81 is hotter dan hot.

Je moet wel van demonenseries houden

Even voor de duidelijkheid, in Archive 81 nemen demonen een bepaalde rol in. Dit betekent dat het hier om fantasie of sciencefiction gaat. Daar moet je wel van houden. Maar zelfs wanneer je niet zo in demonen gelooft of er niets mee hebt, kan deze serie erg aanspreken. Dit komt omdat hij helemaal niet onecht overkomt, je wordt letterlijk meegetrokken in het verhaal.

Conclusie Archive 81 review

Is Archive 81 kijken de moeite waard? Jazeker! Het is aan te raden om in ieder geval de eerste aflevering te kijken. Vaak kun je binnen een half uur wel de conclusie trekken of de serie je boeit. Inmiddels fan van deze serie? Dan is er nog meer mogelijk.

Archive 81 podcast

Wist je dat deze serie gebaseerd is op de Archive 81 podcast? Om specifieker te zijn: een horrorpodcast. Deze podcast wordt al minimaal drie seizoenen gepubliceerd waarbij er elke woensdag een nieuwe aflevering verschijnt. Helaas is de podcast alleen in het Engels, je kunt hem dus niet in het Nederlands beluisteren.

Mocht je nog niet weten hoe een podcast werkt, dat is een soort radioprogramma dat je via internet beluistert. Niet live maar je bepaalt wel waar en wanneer je de podcast beluistert. Podcasts zijn erg populair. Je hebt luisterverhalen, bijvoorbeeld de Archive 81 podcast. Maar ook achtergrondnieuws, anekdotes of verhalen of informatie omtrent sport, muziek en nog veel meer.

Zelf een podcast maken? Hiervoor heb je een podcast startersset nodig. Verkrijgbaar voor ongeveer € 140.

Andere series op Netflix

Even weer terug naar Archive 81 op Netflix. Vind je deze serie te eng of is dit niet jouw keuze? Gelukkig zijn er nog heel veel andere series en films op Netflix kijken. Niet gratis want je moet een abonnement op Netflix hebben. Dit kost ongeveer een tientje per maand, zo duur is dat dus niet. Er zijn duurdere abonnementen waarbij de beeldkwaliteit hoger ligt. Bovendien kun je Netflix dan op meerdere apparaten bekijken.

De Nederlandse tegenhanger van Netflix is Videoland. Deze film streamingdienst is ooit ontstaan vanuit de videobanden verhuur (ook met de naam Videoland). Een abonnement op Videoland kost ongeveer net zoveel als wanneer je een abonnement bij Netflix afsluit. Het is dus even kiezen voor welke van deze twee je gaat. Overigens nemen ook veel mensen een abonnement bij beide aanbieders. Dit komt omdat Netflix series niet op Videoland te kijken zijn en films en series op Videoland kom je nauwelijks op Netflix tegen. Tja, het blijft lastig om een keuze te maken.