Aandachtstrekker in een tekst, presentatie of essay

Bijgewerkt: 2 februari 2023

Met een aandachtstrekker vestig je de aandacht op een persoon, een stukje tekst of een idee. Het is een geweldige manier om de aandacht van het publiek erbij te houden. Een aandachtstrekker in een tekst of presentatie zorgt ervoor dat de lezer of kijker ‘erbij blijft’. Dit voorkomt dat de aandacht naar iets anders gaat. Veel aandachtstrekkers zijn bedoeld om ergens van te overtuigen.

Ben je zo iemand die altijd de aandacht trekt?

Misschien denk je bij een aandachtstrekker aan iemand die grappig doet om de aandacht van anderen te krijgen. Dat kan hier ook mee bedoeld worden. Wanneer het om een aandachtstrekker in een tekst of essay gaat dan heeft dit een heel ander doel.

Aandachtstrekker in een tekst op een website

Het vaakst kom je de aandachtstrekker in een webtekst tegen. Vaak in de vorm van een opvallende titel. Die titel vat samen waar de tekst over gaat. Omdat de titel opvallend is zal hij de aandacht van de lezer trekken. Hierdoor is deze geneigd om meer te gaan lezen.

Voor websites zijn titels daarom ontzettend belangrijk. Het is een van die onderdelen waar goed over wordt nagedacht. Bekende voorbeelden zijn titels zoals ‘deze huishoudelijke tips verbeteren je leven’ of ‘Marco Borsato trouwt opnieuw’. Je kunt je vast wel voorstellen dat vooral nieuwswebsites een ster zijn in het bedenken van dit soort titels.

Een betoog of beschouwing

Wanneer je een betoog of beschouwing schrijft dan is het belangrijk om gebruik te maken van een aandachtstrekker. Bij een betoog gaat het om een tekst waarin je mening duidelijk naar voren komt. Het is de bedoeling om de lezer van jouw mening te overtuigen. Een beschouwing steekt iets anders in elkaar. Hierbij laat je de lezer verschillende leningen zien. Het doel is om de lezer zijn eigen mening te laten vormen.

Omdat een betoog of beschouwing soms lastig leest kan een aandachtstrekker helpen om de aandacht erbij te houden. Voorbeelden van dit soort aandachtstrekkers zijn korte stukjes tekst (bijvoorbeeld een tot drie zinnetjes) die tot verbazing of choqueren leiden. Hierdoor gaat de lezer zich soms al een mening vormen maar dit kan gedurende het lezen van het betoog of de beschouwing nog veranderen.

Aandachtstrekker binnen de marketing

Marketing bestaat uit het promoten van producten, soms van diensten. Denk maar aan televisiereclame van Heineken of een radiocommercial van Kruidvat. Marketing vindt ook veel online (op het internet) plaats.

Bij alle vormen van marketing is de aandachtstrekker belangrijk. Vaak wordt gebruik gemaakt van opvallende kleuren of kleurencombinaties. Maar ook bepaalde lettertypen, afbeeldingen, geluiden of video’s.

Er zijn verschillende manieren om binnen de marketing de aandacht te trekken. Vaak wordt dit met een opvallende uitspraak gedaan. Of een slogan die heel lang blijft hangen. Ken je de reclamefilmpjes nog onder het mom van Even Apeldoorn bellen? Dit waren ook echte aandachtstrekkers. De commercials vielen ontzettend op, hoewel sommigen hierna nog steeds niet wisten wie nu eigenlijk de adverteerder was.

Binnen de marketing gaat het niet alleen om de aandacht trekken maar ook om de boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen. Dat is dus waar het bij Even Apeldoorn bellen misging. De commercials waren zo grappig dat de achterliggende boodschap niet doorkwam. In ieder geval niet bij iedereen.

Aandachtstrekker in een essay

Wanneer je een studie volgt krijg je soms de opdracht om een essay te schrijven, dit kan ook in relatie met je werk staan. Een essay is een artikel dat een filosofisch, wetenschappelijk of cultureel onderwerp bespreekt. Vaak gaat het om een beschouwende essay maar deze kan ook betogend zijn.

De aandachtstrekker in een essay is niet makkelijk te bedenken. Dit komt omdat je een manier moet verzinnen om de lezer nieuwsgierig te maken om verder te lezen. Met de eerste zinnen moet je de lezer zien te raken zodat hij geïnteresseerd is om het gehele stuk door te nemen.

Om die reden laten veel studenten hun essay door een professional schrijven. Dat mag wel wat kosten want gemiddeld betaal je hier 200 tot wel 400 euro voor. Wanneer het om een uitgebreide essay gaat dan kunnen de kosten nog hoger oplopen. Een essay door een student laten schrijven is vaak goedkoper maar de kans is aanwezig dat je een niet zo sterk stuk ontvangt.

Wanneer werkt een aandachtstrekker het beste?

Gaat het om geschreven tekst dan werkt een aandachtstrekker vaak het best wanneer deze aan het begin van de tekst staat. Dus in de titel of de inleiding. Gaat het om een commercial of radiospotje? Dan is het moment van de dag belangrijk. Bijvoorbeeld na het avondeten, veel mensen zitten voor de televisie en zijn gevoeliger voor tv-reclame. Terwijl overdag meer naar de radio wordt geluisterd.

Gaat het om het internet dan hangt het van de doelgroep af wanneer een aandachtstrekker het beste werkt. Dit heeft weinig met het moment van de dag te maken. Maar wel met het platform of de media waarop de advertentie of de tekst staat. Ook de manier van schrijven speelt hier een belangrijke rol in.

Ook moet altijd rekening worden gehouden met het publiek. Een jonge doelgroep vraagt om een andere aandachtstrekker dan bij senioren. Kennis van de doelgroep is dus belangrijk, net als de ervaring om hiermee om te gaan en de juiste aanspreekwijze te hanteren.

Soms is het nodig om met aandachtstrekkers te experimenteren. Dit is mogelijk wanneer het om verschillende advertenties of teksten gaat. Maar bij tv-reclame of radiospotjes is experimenteren wat lastiger. Dit soort reclame is zo duur dat de adverteerder het in één keer goed wil doen. Helaas loopt dit soms verkeerd af.

Het kan dus echt: de aandachtstrekker werkt niet

Soms trekt iets wel de aandacht maar komt de boodschap niet goed door. Of is de aandachtstrekker op een verkeerde manier naar buiten gebracht. Hierdoor wekt deze geen interesse maar juist irritatie op.

Dit kan gebeuren wanneer de aandachtstrekker niet bij de doelgroep aansluit. Bijvoorbeeld wanneer je de doelgroep met ‘u’ aanspreekt terwijl de tekst of de commercial voor jongeren bedoeld is. Het kan ook dat je veel te opvallend wil zijn. De aandacht trekken is dan niet om de interesse op te wekken maar eerder bedoeld om grappig te zijn. Met een aandachtstrekker moet je niet proberen om de lolbroek uit te hangen.

Het kan ook dat je een onderwerp bespreekt dat helemaal niet interessant is voor de lezer of de kijker. In dit geval kun je nog de beste aandachtstrekker bedenken maar hij slaat niet bij de lezer of de kijker aan. Dat is gewoon botte pech hebben.

Reacties en ervaringen

Deel je ervaring over dit onderwerp, geef tips of reageer op andere gebruikers. De redactie controleert vooraf op spam of ongepaste reacties. Dit duurt maximaal 24 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven